این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 شهریور 1404
آموزش محیط زیست و توسعه پایدار
، جلد ۵، شماره ۳، صفحات ۳۹-۵۲
عنوان فارسی
گردشگری و آموزش عالی ایران: تعامل یا تقابل
چکیده فارسی مقاله
در مقاله حاضر ماهیت رابطه جهانگردی و آموزش عالی در پرتو نظریه تقابل بررسیشده است. هدف از مقاله حاضر آن است تا مشخص نماید آیا سیاستهای توسعه گردشگری و آموزش عالی ایران در تعامل یا تقابل نسبت به یکدیگر قرار دارند؟ زیرا ماهیت سیاستگذاری در دو مساله اجتماعی فرهنگی یعنی جهانگردی و آموزش عالی متأثر از مبانی پیچیده علوم اجتماعی مانند قدرت، نظم و تضاد و واگرایی است؛ بنابراین با بهرهگیری از روششناسی تحلیلی- تفسیری و منابع مختلف، منابع و مقالات علمی موجود در مجلات علمی کشور در سال، اسناد برنامههای توسعه کشور بعد از انقلاب اسلامی، دیدگاههای نظری صاحبنظران و مدیران ارشد کشوری در مجلات، بررسی مقالات و مطالب سایتهای اینترنتی، روزنامهها و سایتهای خبری دستگاههای اجرایی وابسته به گردشگری و آموزش عالی کشور و تجربه زیسته نگارنده اطلاعات مستخرجه با بهرهگیری از روش تحلیل محتوا بررسیشده است. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که الف: در پنج برنامه توسعه کشور بعد از انقلاب اسلامی بین سیاستگذاریهای مرتبط با جهانگردی و نظامهای آموزش عالی تعاملی وجود نداشته است. ب- در برنامه ششم توسعه رویکرد تعاملی پیشبینیشده است؛ اما فضای تقابلی کنونی ناشی از ساختارهای پیچیده کنونی و ناهمگرای تثبیتشده طی سالهای گذشته، تضاد منافع سازمانی و مدیریتی، گسستگی نظام سیاستگذاری در این دو حوزه باعث شده که نتوان در برنامه ششم نیز خوشبینانه در خصوص خروج از تقابل بین دو حوزه را پیشبینی کرد. ج- توسعه گردشگری باید به عنوان یک علم با حوزه مشخص و رشتهای بینرشتهای در دانشگاهها و مراکز آموزش علمی کشور موردتوجه جدی قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Tourism and Iran's Higher Education: Interaction or Confrontation
چکیده انگلیسی مقاله
The main purpose of this paper is exploring the nature of tourism relation with higher education in the light of conflict theory. This paper is addressing to how extend the policies of tourism development planning and higher education in Iran are convergent or divergent. Since the nature of policy making in two socio –cultural issues such as tourism and higher education are effected from complicated social science bases like power, discipline T conflict, convergent or divergent, so by using of a phenomena-analytical methodology and applying different sources such as review of literature, documents of last five development planning in Iran, review of scholars, and websites of different organization relevant to tourism and higher education, collected data are examined by using of content analysis method.The results indicated that:a- in the last five year development planning of Iran there are less policies to make a relation between Tourism and Higher Education, b-in the first draft of the sixth five year development planning of Iran new relations are considered but due to the current divergent between tourism and higher education activities its successful under critical situation, c-development of tourism must be considered as an interdisciplinary science in the universities and higher education institutions.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
یداله مهر علی زاده |
استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
نشانی اینترنتی
http://ee.journals.pnu.ac.ir/article_3767_638.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/562/article-562-405726.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات