علوم و فنون مدیریت اطلاعات، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۸-۲۸

عنوان فارسی تحلیل ویژگی های کتابشناختی و سیر تاریخی نشر مقالات فارسی در زمینه ی خدمات و منابع مرجع
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی سیر تاریخی انتشار مقالات فارسی در زمینه‌ی خدمات و منابع مرجع است.روش: این پژوهش مروری است و به روش کتابخانه‌ای و با استفاده از تحلیل محتوا انجام گرفته است. عبارت‌ها و کلیدواژه‌های مرتبط با خدمات و منابع مرجع در مجلات و پایگاه‌های علمی ایران در حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی مورد جست‌وجو قرار گرفت. تعداد 75 مقاله شناسایی و بر اساس این دو موضوع تنظیم شدند.یافته‌ها: نخستین مقاله در سال 1355 منتشر شد و سپس تا سال 1371 مقاله‌ای منتشر نشد. دهه‌ی 1380 با انتشار 44 مقاله دوران شکوفایی بزرگ است و مفاهیمی مرتبط با ارزیابی و بازاریابی فرایند و محصولات خدمات مرجع کتابخانه‌ها نیز مطرح می‌گردد. سال 1387 را با 11 مقاله می‌توان سال پربار و سال خدمات دیجیتالی قلمداد نمود. در دهه‌ی نود، توجه به کاربران و نظام‌های اطلاعاتی و نقد کتاب از جایگاه بالاتری برخوردار است.نتیجه گیری: نتایج این پژوهش ضمن نشان دادن نقاط قوت و ضعف وضعیت موجود، می‌تواند به پی بردن به فرصت‌ها و پر نمودن شکاف‌های موجود در حوزه خدمات و منابع مرجع کمک کند، و همانند نقشه راه پژوهشگران، مؤلفان و ناشران عمل کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Analysis of bibliographic characteristics and historical trend of publication of Persian articles on reference services and sources
چکیده انگلیسی مقاله AbstractPurpose- This research attempted to investigate bibliographic characteristics and historical trend of publication of Persian articles on reference services and sources.Method- This study is a of a review type which used content analysis method. Phrases and keywords related to reference services and sources were used to search databases and journals in the field of library science. 75 articles were identifies and classified based on the two topics under investigation.Findings- The first article was published in 1976 and then no articles was published until 1992. The decade 2000s with 44 articles is the proliferation era of publishing articles on reference services and sources in Persian. The year 2008 with 10 articles achieved the highest rank. The decade 2010's witnessed articles on information systems, users, and book reviews.Results- The results will reveal the gap in this regard and can help researchers as the route map to direct research in the field of reference services and sources. The can also increase the quality and quantity of the articles published in this field.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زاهد بیگدلی |
هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)

سعید ملک محمدی |
کتابدار. موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات