جغرافیا و مطالعات محیطی، جلد ۶، شماره ۲۱، صفحات ۷-۲۲

عنوان فارسی بررسی شهر دوستدار کودک از دیدگاه کودکان (مطالعه موردی: ناحیه ۱ شهر اردبیل)
چکیده فارسی مقاله تحقیق حاضر با هدف مشارکت کودکان در ایجاد محیط ساخته شده اطرافشان و در نتیجه تحلیل نظراتشان می باشد. که با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و مبتنی بر مطالعات اسنادی و بررسی های میدانی همچون پرسشنامه و مصاحبه و نقاشی از طریق نمونه گیری خوشه ای به وسیله 100 کودک اردبیلی در مقطع پنجم ابتدایی انجام پذیرفته است؛ و نظرات آنها در مورد مکان مورد علاقه و وضعیت شهر موجود و شهری که می‌خواهند داشته باشند مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج بیانگر این است که امکانات و تسهیلات شهر برای کودکان بسیار ناچیز بوده و جز چند بازیگاه کودک و پارک ها و شهر بازی، فضای خاص دیگری برای آنها در نظر گرفته نشده است. کودکان نقش چندانی در شهر ایفا نمی کنند و دامنه فعالیت آنها به خانه و مدرسه، پارک ها و فضاهای بازی محدود شده است. هم چنین بیش از 50 درصد کودکان اردبیلی امکان استفاده از محله خود را به عنوان مکان بازی ندارند به همین دلیل در برنامه ریزی ها باید به محله به عنوان مهمترین مرکزی که کودک وقت خود را در آن می گذراند توجه ویژه ای شود. مطالعه موردی شهر اردبیل نشانگر فاصله این شهر با شهر دوستدار کودک می‌باشد. که نیازمند برنامه ریزی دقیق جهت مشارکت کودکان در طراحی شهر را می باشد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کودک، شهر دوستدار کودک، فضای بازی، اردبیل،

عنوان انگلیسی Child-Friendly Cities From the perspective of children(Case Study: Department of Education Area 1 Ardebil)
چکیده انگلیسی مقاله Child-friendly city is a city where the wants and needs of children is important to designers and urban planners. Among the features of the city with regard to children's rights and their opinions. The present study aimed at children participating in the creation of the built environment around them and therefore their opinions are analyzed. Using descriptive and analytical method based on documentary research and field surveys such as questionnaires and interviews And their ideas about places of interest situation in the city who want to have been studied . The results show that the facilities were very poor city children And except for a few children's playground and parks and amusement, not intended for them is another special atmosphere. Played little role in their children and reach them home and school, parks and play spaces is limited . More than 50 percent of children in Ardabil do not take advantage of their neighborhood as a place to play That's why the neighborhood planning should be the child as the most important center where you spent your time special attention. A Case Study of Ardabil distance markers It is a child friendly city. Which requires careful planning to participate in the design of the city's children are In this regard, several proposals, including organizing public health services, Planning for beggars and street beggars, especially children, to address their climate and bad breath, Wall posts and appropriate attention to design and attention is given to the neighborhood in the city.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله baby, Child-friendly City, Space, Ardabil

نویسندگان مقاله بهرام ایمانی |
عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)

کلثوم یارمحمدی |
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه محقق اردبیلی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)

کبری یارمحمدی |
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد واحد اردبیل
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل (Islamic azad university of ardabil)


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات