مهندسی عمران امیرکبیر، جلد ۴۹، شماره ۱، صفحات ۷۱-۸۰

عنوان فارسی اثر عرض گسیختگی بر تغییر مکان ماندگار لرزه ای شیب‌های خاکی
چکیده فارسی مقاله مدل بلوک لغزنده‌ی نیومارک برای محاسبه تغییر مکان ماندگار شیب‌ها و سدهای خاکی در برابر زلزله بکار می‌رود و به دلیل سادگی و دقت نسبتاٌ مناسب مورد توجه بسیاری از مهندسان قرار گرفته است. محدودیت‌هایی همانند عدم در نظر گرفتن دوران گوه‌ی گسیختگی و همچنین پاسخ سیستم این روش توسط بسیاری از محققین اصلاح شده است. در این مقاله اثر عرض توده لغزنده بر مقدار تغییرمکان ماندگار مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و شتاب گسیختگی با در نظر گرفتن این اثر که معرف بعد سوم گوه‌ی گسیختگی است اصلاح می‌شود. با توجه به شتاب گسیختگی اصلاح شده، تغییر مکان ماندگار توسط تحلیل‌های غیر وابسته و وابسته محاسبه شده است. نتایج نشان می‌دهد که عرض گسیختگی بر روی تغییر مکان ماندگار موثر می‌باشد. به طوری که در یک طول لغزش ثابت، هرچه عرض گسیختگی کاهش یابد شتاب گسیختگی افزایش یافته و اختلاف بین روش غیر وابسته (یا وابسته) اصلاح شده با تحلیل غیر وابسته (یا وابسته)افزایش می‌یابد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effect of slip width on the permanent displacement of earth slopes
چکیده انگلیسی مقاله Newmark sliding block method is commonly used for estimating earthquake-induced permanent displacement of earth slopes and embankments. Since this method is a simplified dynamic analysis procedure with acceptable accuracy, it has been received considerable attention among the geotechnical practitioners. However, it has some shortcomings such as neglecting system response and sliding mass rotation. Hence, researchers have proposed modified procedure to enhance the realistic features of this method. The effect of sliding mass rotation, which sets the block in a gentler condition, was previously considered by continuous increment of yield acceleration. Since the sliding mass is three dimensional in reality, smaller permanent displacement is expected when the width of block is accounted for. In this paper, width of the rotating-sliding mass is taken into account in the coupled and decoupled solution of block sliding equations. The results show that the width of the slip zone is effective on the resulting displacements. With a constant slip length, whatever slip width is reduced, yield acceleration increases and consequently difference between the modified decoupled (or modified coupled) and decoupled (or coupled) increases.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله یاسر جعفریان |


علی لشگری |



نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات