این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 10 آذر 1404
فیض
، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۵۰-۵۷
عنوان فارسی
تأثیر تن آرامی بر استرس و کیفیت زندگی دانشجویان مقیم خوابگاههای دانشجویی
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: با توجه به تأثیر منفی موقعیت ها ی استرس ز ا بر کیفیت زندگی و کمبود مطالعه در مورد تأثیر تن آ رامی بر استرس و کیفیت زندگی دانشجو یان ، این تحقیق به منظور تعیین تأثیر تن آ رامی بر استرس و کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1383 انجام شد. مواد و رو ش ها: تحقیق به صورت کارآزمایی میدانی ( field trial ) با طراحی قبل و بعد بر روی دو گروه 100 نفره از دانشجویان دختر مقیم خوابگا ه ها انجام شد. دانشجویان دو خوابگاه به عنوان گروه آزمایش و ساکنین دو خوابگاه دیگر به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. ابتدا میزان استرس و کیفیت زندگی در هر دو گروه با استفاده از پرسشنامه اسپیلبرگر و نیز پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی بررسی و سپس آموزش تن آ رامی در گروه آزمایش انجام شد. گروه آزمایش دو ماه تمرینات را انجام داد و سپس مجدداً استرس و کیفیت زندگی دو گروه بررسی شد . جمع امتیاز استرس هر فرد تقسیم بر تعداد سؤالات و نیز جمع نمرات هر حیطه از کیفیت زندگی تقسیم بر تعداد سؤالات هر حیطه به عنوان معیار استرس و کیفیت زندگی مورد استفاده قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داد ه ها با استفاده از شاخص ها ی مرکزی و پراکندگی و نیز آمارههای t و t زوج، c 2 انجام شد. نتایج: میانگین سن واحدهای پژوهش 47/2 ± 97/22 سال بود و بیش از نیمی از گروه کنترل و 62% از گروه آزمایش در سا ل های دوم تا چهارم تحصیل می کردند. دانشجویان به طور متوسط 07/19 ± 77/27 ماه در خوابگاه اقامت داشتند. قبل از مداخله، میانگین نمره استرس گروه آزمایش و کنترل به ترتیب 51/1 و 29/1 و میانگین نمره کیفیت کلی زندگی آنها 15/3 و 16/3 بود که آزمون t اختلاف معناداری را از نظر سطح استرس ( 06/0 p= ) و کیفیت زندگی (8 7/0 p= ) در دو گروه نشان نداد اما این تفاو ت ها پس از مداخله معنادار بود (05 /0 p< ) . پس از مداخله، به جز در حیطه سلامت جسمی (02/0 p= )، تغییر معنی د ار دیگری در میانگین نمرات حیطه ها ی کیفیت زندگی گروه کنترل ایجاد نشد اما نمرات همه حیطه ها ی گروه آزمایش افزایش یافت. این افزایش در بیشتر حیطه ها به غیر از حیطه ها ی روانی و اعتقادی، از نظر آماری معنی د ار بود ( 001/0 p< ) . در مجموع کیفیت زندگی گروه آزمایش بعد از مداخله به طور معنادار ی بالاتر از گروه کنترل بود (05 / 0 p< ) . نتیجه گیر ی: آموزش تن آ رامی به دانشجویان و کاربرد آن توسط آنها می تواند استرس دانشجویان را کاهش دهد و از این طریق برخی از ابعاد کیفیت زندگی را ب هبود بخشد. مطالعه تجربی با تخصیص تصادفی افراد به گرو ه ها در سایر دانشجویان توصیه می گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
استرس، تنآرامی، کیفیت زندگی دانشجویان
عنوان انگلیسی
Effects of relaxation techniques on stress and the quality of life of dormitory students
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Due to the negative effect of stress on the quality of life this research was designed to consider the effects of relaxation techniques on the stress and the quality of life of dormitory female students at Tehran university of Medical Sciences. Materials & Methods: A field trial and before-after study was conducted on a random sample of 200 female dormitory students of Tehran Medical Sciences University. The students of two dorms were considered as the experimental group and the students of two other dorms were chosen as control group. A pretest was administered on both groups using the spielberger anxiety inventory and WHO quality of life questionnaire. Then the experimental group was instructed to do the relaxation techniques for two months. A posttest was administered on both groups after two months. The data were analyzed statistically using t test, paired t test and c 2. Results: The mean age of samples was 22.97±2.47. Half of the control and 62% of the experimental group were between the 2-4 years of their studying. The majority of both groups were in dorms for 27.77±19.07 months. The mean score of stress for control and experimental group were 1.51 and 1.29 their mean scores of total QOL were 3.15 and 3.16 respectively. So no significant difference was detected between the quality of life scores of both groups before the intervention (p=0.87). However, significant differences were noticed between the two groups after the intervention (p< 0.05). The quality of life did not significantly change in control group except for the physical health domain (p=0.02). However the scores of most of domains increased in experimental group (p< 0.001). The overall quality of life score was higher in experimental group after the two months of relaxation exercises (p< 0.05). Conclusions: The relaxation techniques can relieve the stress and improve some aspects of the quality of life. A more comprehensive study with matched random allocated groups is recommended.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Stress, Relaxation, Students, Quality of life
نویسندگان مقاله
ناهید دهقان نیری | nahid dehghan naiery
محسن ادیب حاج باقری | mohsen adib hajbaghery
department of medical surgical nursing, faculty of nursing and midwifery, kashan university of medical sciences
کاشان، کیلومتر 5 بلوار قطب راوندی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، دانشکده پرستاری، گروه داخلی جراحی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://feyz.kaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-97&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات