این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات و تحقیقات اجتماعی ایران، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۱۱۹-۱۴۳

عنوان فارسی تأثیر مؤلفه‌های سرمایۀ اجتماعی و فرهنگی بر نگرش به فرزندآوری (مورد مطالعه: زوجین در آستانۀ ازدواج شهر تهران)
چکیده فارسی مقاله در پژوهش حاضر تأثیر مؤلفه‌های سرمایه اجتماعی و فرهنگی بر نگرش زوجین در آستانه ازدواج شهر تهران درمورد فرزندآوری بررسی می‌شود. در این پژوهش که به روش پیمایش انجام‌ گرفته است، 400 زوج در آستانه ازدواج مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی و درمانی شهر تهران با استفاده از روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای طبقه‌ای انتخاب و با کمک ابزار پرسشنامه بررسی شدند. متغیرهای مستقل استفاده‌شده برای تبیین نگرش زوجین در آستانه ازدواج درمورد فرزندآوری عبارت‌اند از: اعتماد اجتماعی، حمایت اجتماعی، مشارکت اجتماعی، شبکه روابط اجتماعی، شبکه‌های اجتماعی مجازی، مصرف محصولات فرهنگی، سرمایه فرهنگی نهادی و سرمایه فرهنگی تجسم‌یافته. تحلیل مدل رگرسیونی نشان داد متغیرهای بررسی‌شده حدود 16 درصد از تغییرات نگرش درمورد فرزندآوری را تبیین می‌کنند. همچنین براساس تحلیل مسیر، در بین متغیرهای مورد بررسی مهم‌ترین متغیر اثرگذار بر نگرش درمورد فرزندآوری، متغیر مشارکت اجتماعی با ضریب بتای 329/0 بوده است و بعد از این متغیر، متغیرهای شبکه‌های اجتماعی مجازی، سرمایه فرهنگی نهادی و سرمایه فرهنگی تجسم‌یافته به‌ترتیب بیشترین سهم را در نگرش زوجین شهر تهران درمورد فرزندآوری دارند. همچنین، متغیر مصرف محصولات فرهنگی به‌عنوان یک متغیر میانی اثرگذار بر متغیر وابسته، بیشترین تأثیرپذیری را از سایر متغیرها داشته است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The attitute of couples in Tehran related to childbearing emphesis determinants of socio-cultural capital
چکیده انگلیسی مقاله The attitude of Tehran’s couples related to childbearing with emphasis determinant of socio-cultural capitals. Considering the significant role of social and cultural capital components,the present research was designed by the aim to investigate the attitudes of couples in marriage to childbearing pay in Tehran.for the purpose of research, survey and questionnaires were used. according to the multi-stage stratified sampling ,400 couples who referred to health centers in Tehran were selected as sample. Theoretical framework based on Bourdio and Patnam. the variables used to explain attitudes toward childbearing are:social trust, social support, social participation, network of social relations, social networks, consumption of cultural products, institutional cultural capital and embodied cultural capital. regression analysis showed that studied variables explain about 15 percent of the changes in attitudes toward childbearing. path analysis also showed that the most important determinant of attitudes toward childbearing is social participation variable with beta coefficient 0/329, and after this variable, the variables of social networks, institutional cultural capital and embodied cultural capital have the highest share in the attitudes of couples toward childbearing in Tehran. Key words: attitude, fertility, social trust, social support, social participation, network of social relations, social networks, consumption of cultural products, institutional cultural capital and embodied cultural capital, couples in marriage, Tehran.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زینب کاوه فیروز |
استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه خوارزمی تهران ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

بیژن زارع |
دانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه خوارزمی تهران ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

صادق جهانبخش گنجه |
دانشجوی دکتری سیاستگذاری فرهنگی دانشگاه خوارزمی تهران ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)


نشانی اینترنتی http://jisr.ut.ac.ir/article_61834_dfe6743012e16422cc24541ad8a6c464.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1200/article-1200-402599.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات