این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات و تحقیقات اجتماعی ایران، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۹۱-۱۱۷

عنوان فارسی تحلیلی بر بیگانگی تحصیلی دانشجویان و عوامل مرتبط با آن
چکیده فارسی مقاله بیگانگی تحصیلی به جدایی عاطفی یا شناختی از جنبه‌های مختلف بستر آموزشی مانند فرایند تحصیل و یادگیری، فضای دانشگاه، استادان، دانشجویان دیگر و احساس جدایی از تولیدات علمی‌شان و در یک کلام، انسان دانشگاهی مطلوب اشاره دارد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان بیگانگی تحصیلی در میان دانشجویان دانشگاه اصفهان و برخی از عوامل مؤثر بر آن است. این پژوهش با روش پیمایشی روی دانشجویان رشته‌های مختلف مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد صورت گرفته است. یافته‌های حاصل از اندازه‌گیری بیگانگی تحصیلی در پنج بعد بی‌قدرتی، بی‌معنایی، بی‌هنجاری، بدبینی و انزوای اجتماعی نشان می‌دهد میانگین بیگانگی تحصیلی دانشجویان کمی بالاتر از حد متوسط است و میزان احساس بی‌قدرتی و بدبینی دانشجویان در مقایسه با ابعاد دیگر بیشتر است. همچنین، براساس نتایج تعامل با استادان، انگیزه تحصیلی و دیدگاه دیگران مهم به تحصیل تأثیر مستقیم بر کاهش بیگانگی تحصیلی دانشجویان دارند و رضایت از رشته تحصیلی، نگرش به آینده شغلی و خودپنداره تحصیلی تأثیر غیرمستقیم بر کاهش بیگانگی تحصیلی دانشجویان دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Analysis of the Academic Alienation and its Related Factors among University Students
چکیده انگلیسی مقاله Academic alienation refers to emotional or cognitive separation from various aspect of the educational context such as the process of education and learning, campus, professors, other students and sense of separation from scientific production and briefly ideal homo-academic. The aim of this study was to evaluate the degree of academic alienation among students of the University of Isfahan and some of its determinants. The aim of this study was to evaluate the degree of academic alienation among students of the University of Isfahan and some of its determinants. This research has been done paradigm in the positivistic framework and survey method on undergraduate and graduate students in different fields as well. Academic alienation measured in five dimensions: powerlessness, meaninglessness, anomie, cynicism and social isolation, and the findings show that the average of academic alienation of students is slightly above average and the degree of feeling of powerlessness and cynicism is more than other aspects. The results also show that interaction with professors, academic motivation and Attitude of significant other towards education has a direct impact and Satisfaction of major, attitude towards career future and educational self-concept has the indirect impact on reducing students' academic alienation. Finally, some suggestions and recommendations are provided for policy making.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رضا همتی |
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

زهرا پیرنیا |
کارشناسی ارشد مدیریت راهبردی فرهنگ


نشانی اینترنتی http://jisr.ut.ac.ir/article_61833_5c685f2ea98a910f5f6f397a37dd1c60.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1200/article-1200-402598.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات