این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جامعه شناسی ایران، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۵۷-۷۸

عنوان فارسی تجربه‌ گردشگری و هویت ملی مورد مطالعه: شهروندان شهر شیراز
چکیده فارسی مقاله هویت ملی افراد بالاترین سطح تعهد به یک جامعه و کشور و در واقع کانون ارزش‌های ملی هر فرد محسوب می‌شود. هویت ملی افراد تحت تاثیر تاریخ، فرهنگ، جغرافیا، مذهب و ... قرار دارد و بدین جهت لزوم و وجود آن برای ساخت و بقای یک ملت- دولت ضروری است. در دهه‌های اخیر به دلیل افزایش رفاه عمومی و گسترش فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی امکان ارتباط و سفر در میان افراد بسیار بیشتر از پیش شده است. در این میان سفر و تجربه گردشگری و آشنایی با دیگر کانون‌های ارزشی ممکن است موجب تضعیف و یا تقویت کانون ارزش‌های ملی افراد گردد. در نتیجه تحقیق حاضر در پی بررسی تجربه گردشگری و هویت ملی افراد برآمده است. در این مسیر از نظریه اریک کوهن برای پیکربندی چارچوب نظری استفاده شده است. تحقیق حاضر با رویکرد کمی، تکنیک پیمایش و با استفاده از پرسش‌نامه محقق‌ساخته در مصاحبه با 378 نفر از شهروندان شهر شیراز از طریق نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انجام شده است. اعتبار پرسش‌نامه تحقیق از طریق اعتبار صوری و اعتبار سازه و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ تایید گشت. داده‌های جمع‌آوری شده در دو بخش توصیفی و استنباطی ارایه گردید و فرضیه‌های تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند. از میان متغیرهای مورد بررسی متغیرهای سن، سفر خارجی، سفر مذهبی، سطح تحصیلات، وضعیت تأهل،‌ خاطره‌انگیزبودن سفر، کیفیت سفر، رضایت، تجربه تجربی و تجربه وجودی دارای رابطه معناداری با متغیر وابسته (هویت ملی) بوده‌اند و متغیرهای سفر داخلی، تجربه تفریحی، جنسیت و قومیت رابطه معناداری با متغیر وابسته (هویت ملی) نداشته‌اند. نتایج رگرسیون چندمتغیره به شیوه گام به گام نیز حاکی از این بود که شش متغیر تجربه وجودی (15 درصد)، خاطره‌انگیز بودن سفر (1/5 درصد)، سفر مذهبی (5/3 درصد)، سفر خارجی (7/1 درصد)، کیفیت سفر (4/1 درصد) و سن (4/1 درصد) در مجموع 7/28 درصد از تغییرات متغیر وابسته تحقیق (هویت ملی) را تبیین کرده‌اند. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تجربه تفریحی، ‌ تجربه تجربی، تجربه وجودی، هویت ملی، گردشگری،

عنوان انگلیسی Tourism Experience and National Identity Case study: Residents of the City of Shiraz
چکیده انگلیسی مقاله The national identity of people is considered to constitute the highest commitment to a society and in fact, it is thought of as the core value of every citizen. Peoples' national identity is affected by history, culture, geography, religion and the like. Its existence is necessary for the making and sustaining of a nation-state. The increase of social welfare and the expansion of ICT in recent decades, have improved the possibility of traveling and communicating among people. Meanwhile, traveling, tourism experiences, and familiarity with other core values may cause the weakening or strengthening of national values. Therefore, this research aims to study the relationship of tourism experience and national identity. In this way, Erik Cohen's theory has been applied for articulation of theoretical framework. Based on this, with quantitative approach, survey method and a researcher-designed questionnaire the required data has been gathered through multistage cluster sampling among 378 residents of Shiraz. The validity of the questionnaire has been attained through face and constructed validity, and its reliability is gained by Cronbach Alpha. The gathered data at two levels of descriptive and inferential has been presented and the hypotheses of study have been examined. Among examined variables, the variables of age, external traveling, religious traveling, education, marital status, memorable traveling, quality of traveling, satisfaction of traveling, experimental and experientialexperience have had meaningful relationship with dependent variable (national identity) and internal traveling, recreational experience, gender and ethnicity have not had meaningful relationship with dependent variable (national identity). The results of multivariate regression have shown that six variables of experientialexperience (15 percent), memorable construct (5.1 percent), religious traveling (3.5 percent), external traveling (1.7 percent), quality of traveling (1.4 percent) and age (1.4 percent) have explained 28.7 percent of variation of dependent variable (national identity).
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ملیحه شیانی |
استادیار گروه برنامه ریزی و رفاه اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

سمیه هاشمی |
دانشجوی دکتری جامعه شناسی تغییرات اجتماعی در دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)


نشانی اینترنتی http://www.jsi-isa.ir/article_21063_4e531397f5e72f59c24e46b55ffd5b98.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/743/article-743-395129.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات