این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 10 آبان 1404
جامعه شناسی ایران
، جلد ۱۴، شماره ۴، صفحات ۳-۳۴
عنوان فارسی
مردانگی در قاب نشانهشناسیِ اجتماعی مردانگی در عکاسی مطبوعاتی دهههای ۵۰ و ۶۰ خورشیدی
چکیده فارسی مقاله
مردانگی، چند سالی است که به مسألهای در خور توجه در مطالعات جنسیت تبدیل شده است. با توجه به اینکه این پدیده، امری متکثر، برساختی و تاریخی است، در فرهنگها و گفتمانهای گوناگون، به شکلها و شیوههای متفاوتی تجربه میشود. پژوهش حاضر با مطالعه عکسهای مطبوعاتیِ دهههای 50 و 60 خورشیدی، تلاش دارد تا به بررسی مردانگی هژمونیک در این دو دهه بپردازد. مردانگی هژمونیک، نوعی از مردانگی است که توسط گفتمانهای مسلط به عنوان مردانگی طبیعی و غیرتاریخی برساخته میشود و به تمام مردان نیرو وارد میکند تا نسبت خود را با آن تعریف کنند. یافتههای این پژوهش که به روش نشانهشناسی اجتماعی انجام شده است، نشان میدهد که در پیش از انقلاب با توجه به سلطه گفتمان مدرنیته، مردانگی شهری – دهاتی به عنوان مهمترین تقابل جنسیتی شکل گرفته بود. اما با نزدیکشدن به سال 57، مردانگی انقلابی به عنوان یک نوع مردانگی مقاومت در برابر مردانگی شهری ابراز وجود کرد و در نهایت توانست جایگاه مسلط آن را از بین ببرد. پس از پیروزی انقلاب، با مهار مردانگی انقلابی و شکلگیری نظم جدید، مردانگی مستضعف – اشرافی بر عکاسی مطبوعاتی مسلط گشت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Masculinity in Frame: Social Semiotics of Masculinity in Photojournalism in the 1960s and 1970s
چکیده انگلیسی مقاله
In the last decades, masculinity has become an important issue in gender studies. Being a constructive, plural and historical phenomenon, it is experienced differently in various cultures and societies. This survey concentrates on photojournalism of the 1960s and 1970s, trying to study hegemonic masculinity in these decades. Hegemonic Masculinity is a kind of masculinity which is constructed by dominant discourse as a natural and non-historical masculinity and force men to define themselves based on masculinity. To do this, we used the social semiotics method. The results show that in pre-revolution era, given the domination of modernity discourse, citizen-villager masculinity became the most important duality of gender. But when the revolution broke out, revolutionary masculinity emerged as a resistant masculinity. In post revolution era, with the formation of new order, oppressed – affluent masculinity dominated on photojournalism.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محسن حسن پور اسلانی | hassan pour aslani
کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی، دانشگاه علم و فرهنگ
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علم و فرهنگ (University of science and culture)
بهرنگ صدیقی |
استادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه آزاد رودهن
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی رودهن (Islamic azad university of roodehen)
نشانی اینترنتی
http://www.jsi-isa.ir/article_21078_85aa1ee635180e37f63b3bc40436f3a5.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/743/article-743-395113.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات