این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 12 آبان 1404
جامعه شناسی ایران
، جلد ۱۶، شماره ۳، صفحات ۳۸-۶۴
عنوان فارسی
تحلیل تطبیقی کیفی عوامل مؤثر بر موازنه بین برابری و کارائی علمی نظام آموزش عالی
چکیده فارسی مقاله
هدف این پژوهش بررسی تجربی شروطی است که همزمان اجازه برابری توأم با کارائی در نظام آموزش عالی را فراهم میکنند، نه افزایش یکی به هزینه دیگری را. این پژوهش بر اساس طرح مورد پژوهی چندگانه مبتنی بر منطق تکرار، انجام شد. این نوع طرح پژوهشی نیازمند نظریه (اولیه) است." الگوی سه سطحی تولید پایدار علم " چارچوب نظری این مطالعه را تشکیل میدهد. انتخاب موارد (کشورها) مبتنی بر نمونهگیری نظری است. کشورهای تحت مطاله بر مبنای ملاکهای میزان برابری و کارائی نظام آموزش عالی انتخاب شدند، یعنی دو مجموعه کشورها، یک مجموعه کشورها که همزمان حائز نوعی برابری و کارائی بالا در نظام آموزش عالی بودند (موارد مثبت) و مجموعه دیگر که روی هر دو متغیر مزبور دارای امتیاز پائین بودند (موارد منفی). نتایج این پژوهش نشان داد که ترکیب (توازن) همزمان برابری و کارائی بالا ناشی از ترکیب حضور شروط رقابتپذیری سازمانی، شایسته سالاری، حاکمیت قانون، مردمسالاری، اقتصاد مولد، رقابتپذیری بین جامعهای و فقدان قدرگرائی(بعنوان شروط لازم) و (بهعنوان شروط جانشین پذیر/ کافی) است. یافتههای تجربی مؤید قدرت تبیینی الگوی سه سطحی تولید پایدار علم است و با توجه به روش بهکار رفته، میتوان برای نتایج این مطالعه قابلیت تعمیم تحلیلی قائل شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مسعود چلبی |
استاد جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
رسول عباسی تقی دیزج |
استادیار جامعه شناسی دانشگاه محقق اردبیلی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)
نشانی اینترنتی
http://www.jsi-isa.ir/article_24163_a3e5c90475d4a3c5996c5a3e5a310908.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/743/article-743-395068.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات