این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پژوهش پرستاری ایران، جلد ۲، شماره ۵، صفحات ۳۹-۴۶

عنوان فارسی آموزش‌های رسمی و غیر رسمی: دیدگاه و تجربیات اعضای هیات علمی پرستاری و مامایی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: فرآیند آموزش رسمی به تنهایی قادر نیست تا معلمین علوم پزشکی را برای محیط کاری و پاسخ به تغییرات آماده سازد. مدرسین برای ارائه عملکرد صحیح و مفید نیاز به یادگیری‌های غیر رسمی و مادام العمر دارند. هدف از این مطالعه تبیین دیدگاه و تجربیات اساتید پرستاری و مامایی درباره آموزش‌های رسمی و غیر رسمی است. روش کار: در این مطالعه کیفی به منظور درک دیدگاه و تجربیات اساتید دانشکده پرستاری و مامایی بویه گرگان درباره آموزش رسمی و غیر رسمی با استفاده از روش تحلیل محتوی از 12 عضو هیات علمی، مصاحبه‌های نیمه ساختار انفرادی به عمل آمد. سؤالات مصاحبه در ارتباط با دیدگاه و تجربه شرکت‌کنندگان از «فعالیت‌های یادگیری» بوده است. مصاحبه‌ها ضبط و خط به خط دست نویس شدند و مطابق روش «آنالیز محتوا» مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: «مادام العمر بودن یادگیری، خودیادگیری، ضرورت حرفه معلمی، کسب مدرک» از مضامینی هستند که دیدگاه و تجربه یادگیری اساتید را در خصوص آموزش رسمی و غیر رسمی تببین می‌نمایند. داده‌ها حاکی از آن است احساس آماده نبودن برای کار بعد از اخذ مدرک رسمی بویژه در ابتدای استخدام، انگیزه‌ای برای یادگیری می‌باشد. نفس یادگیری و معلمی و تازه بودن مطالب از محرکاتی قوی برای یادگیری و شرکت در کارگاه‌های آموزشی است. شرکت‌کنندگان در تحقیق عمدتا از «سازمان و زمان» به عنوان موانع یادگیری نام بردند. نتیجه گیری: ضرورت پاسخگو بودن به دانشجویان، ارتقای شغلی، الزامات حرفه‌ای و آشنایی با تازه‌های دنیای علم موجب می‌شود تا اساتید همواره در تلاش برای یادگیری خواه از طریق فعالیت‌های رسمی یا غیررسمی می‌باشند. آموزش رسمی به عنوان پایه‌ای برای یادگیری‌های بعدی لازم است اما کافی نمی‌باشد. در این میان وجود آموزش‌های غیررسمی به عنوان مکمل فعالیت‌های یادگیری نقش اساسی را ایفا می‌نماید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Formal and Informal education: perspectives and experiences of nursing and midwifery faculty members
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The process of formal education lonely can not prepare medical sciences masters for work environment and responding to changes. They need informal and lifelong learning. The aim of this study was to explain the perspectives and experiences of nursing and midwifery masters about formal and informal education. Methods: In this qualitative study semi-structured interviews were done with 12 nursing and midwifery faculty members. The interview questions were related to the participants’ perspectives and experiences from learning activities. The interviews were audio-taped and transcribed verbatim, and then were analyzed based on content analysis method. Results: Lifelong learning, self learning, the necessity of teaching profession, taking document were amongst the contexts which explained the masters learning experiences on formal and informal education. The data showed that having unprepared sensation for teaching after taking formal document especially at the beginning of employment was a motivator for learning. Learning essence, teaching, having new content to teach are as strong motivators for learning and taking part in educational workshop. The participants in this study mostly entitled “organization and time” as learning barriers. Conclusion: The necessity of being accountable to students, job promotion, professional obligations and familiarity with the science world new achievements lead to struggle by master for learning as formal or informal activities. Formal education is necessary as a base for future learning but not enough. Informal education as complementary to learning acts plays a basic role.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهرا سبزی | zahra sabze
گرگان. ابتدای جاده شصت کلاته . دانشکده پرستاری-ماماییبویه. صندوق پستی 568-49165

اکرم ثناگو | acram sanagu


لیلا جویباری | leila jouybari



نشانی اینترنتی http://www.ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-203-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده تحقیقات کیفی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات