این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پژوهش پرستاری ایران، جلد ۲، شماره ۵، صفحات ۱۵-۲۳

عنوان فارسی تجارب خانوادگی دانش‌آموزان دختر مقطع دبیرستان «یک تحقیق پدیدارشناسی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: به منظور شناخت ماهیت ارتباط و تعامل نوجوان با خانواده که بیانگر واقعیت تجربه شده توسط بخش کثیری از جمعیت جوان کشور می‌باشد، این تحقیق با هدف توصیف تجارب خانوادگی دانش‌آموزان دختر مقطع دبیرستان صورت گرفت. روش کار: این پژوهش کیفی و به روش پدیدارشناسی در سال 1384 در شهر اصفهان انجام شد. نمونه‌ها از میان دانش‌آموزان دختر مقطع دبیرستان با استفاده از روش نمونه گیری مبتنی بر هدف، انتخاب گردیدند. پس از اشباع اطلاعاتی، تعداد شرکت‌کنندگان به 15 نفر رسید. جمع آوری اطلاعات با استفاده از مصاحبه عمیق وتجزیه و تحلیل داده‌ها به روش استرابرت انجام شد. یافته‌ها: یافته‌های حاصل از تجارب خانوادگی دانش‌آموزان دختر مقطع دبیرستان، 65 کد، 3 زیر مفهوم و 2 مفهوم محوری تحت عناوین حمایت عاطفی (صمیمیت) در خانواده و واکنش‌ها در خانواده استخراج گردید. نتیجه گیری: علی رغم اهمیت حیاتی خانواده و نقشی که در زندگی نوجوانان دارد، نوجوانان ارتباط مؤثر و اثربخشی را با خانواده تجربه نمی‌کنند و این مسأله کاملاً مشهود است. این تحقیق ضرورت آموزش خانواده‌ها را بر اساس نیازها و خصوصیات دوران نوجوانی مورد تأکید قرار می‌دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارتباطات خانوادگی، خانواده، نوجوان

عنوان انگلیسی Family experiences of females’ high school students: A phenomenological study
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: With the aim to recognize the identity of relationship and communication with family as a reality experienced by large amount of young population in country, this research was carried out to describe females high school students on their family experiences. Methods: A phenomenological qualitative approach was used in year 2005 in Isfahan. A sample was chosen based on purposeful sampling method amongst females’ high school students. Sample size was dependent on the data saturation with a total 15 participants at the end. Data gathering was done using deep interviews, then data were analyzed through Straubert method. Results: From the lived experiences of female adolescents, sixty five codes, three sub concepts and two core concepts were emerged. The two core concepts were emotional support (intimacy) in family and reactions in family. Conclusion: In spite of the vital role of families in adolescents' life, they are not experiencing useful interactions with their families. This study expresses the importance of educating families according to the needs and characteristics of adolescence period. Key words: Family interactions, Family, Adolescent 1- Corresponding author: Master Degree in Community Health Nursing. Shahrekord, Gas Company, Farabi Ave. Tel: 03813346978, Cell phone: 09133848827, e-mail: mgheibizadeh@yahoo.com 2 - Assistant Professor, Faculty of Nursing & Midwifery, Community Health Nursing Department, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran. 3 - Instructor, Faculty of Nursing & Midwifery, Community Health Nursing Department, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran. 4 - Instructor, Faculty of Nursing & Midwifery, Community Health Nursing Department Shahrekord University of Medical Sciences, Shahrekord, Iran. V ol , 2 N o , 4,5 (S pr in g- Su m m er) 7 00 2 67
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Adolescents, family, family interactions.

نویسندگان مقاله مهین غیبی زاده | mahin gheibizadeh
gas company, farabi ave. shahrekord
شهرکرد بلوار فارابی منزل سازمانی شرکت گاز

شایسته صالحی | shayesteh salehi
nursing amp;amp; midwifery faculty
دانشکده پرستاری و مامایی

خسرو توکل | khosro tavakol
nursing amp;amp; midwifery faculty
دانشکده پرستاری و مامایی

افسانه نکویی | afsaneh nekooee
quality control department
ستاد کنترل کیفیت دانشگاه


نشانی اینترنتی http://www.ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-279-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده تحقیقات کیفی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات