این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 22 آبان 1404
مجله پژوهش پرستاری ایران
، جلد ۴، شماره ۱۳، صفحات ۶۳-۶۹
عنوان فارسی
تأثیر آموزش کارگاهی مهارتهای مدیریت زمان بر میزان کاربرد آن توسط سرپرستاران
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: مهارتهای مدیریت زمان عامل تعیین کننده موفقیت مدیران به شمار میرود. بهبود توانایی ها و عملکرد پرستاران در مدیریت زمان از جمله نیازها و ضرورتهای بهسازی نیروی انسانی در بخش سلامت به شمار می رود. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش بر میزان کاربرد مهارتهای مدیریت زمان توسط سرپرستاران شاغل در مراکز درمانی دانشگاهی استان گلستان صورت گرفت. روش: مطالعه نیمه تجربی حاضر کلیه سرپرستاران شاغل در مراکز درمانی دانشگاهی استان گلستان (76n=) را انتخاب و وارد مطالعه کرد. تمام پرستاران در کارگاه دو روزه با برنامهریزی هماهنگی قبلی شرکت داده شدند. اطلاعات در دو مرحله قبل و پس از آموزش توسط پرسشنامه خودگزارشدهی مدیریت زمان که چهار مهارت تدوین اهداف و الویتبندی، مکانیک زمان، کنترل بر زمان و سازماندهی را مورد بررسی قرار می داد، جمع آوری شد. دادههابا استفاده از تستهای آماری ویلکاکسون و منویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج مطالعه نشان داد، اکثر واحدهای مورد مطالعه را زنان (1/70%)، متأهلین (7/85%) کارشناس پرستاری (5/93%) با میانگین سنی 4/54/37 سال تشکیل می دادند. متوسط سابقه کار 3/67/13 سال و متوسط اشتغال در سمت سرپرستاری 4/51/6 سال بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد قبل از آموزش به ترتیب 9/83% و 8/96% افراد غالباً از دو مهارت تدوین اهداف و سازماندهی استفاده می کردند و این میزان در مورد مهارتهای مکانیک و کنترل زمان به ترتیب 5% و 4/19% بود. پس از اجرای کارگاه آموزشی، مقادیر فوق به ترتیب در حیطه های تدوین اهداف، سازماندهی و کنترل زمان 8/91%، 4/98% و 3/32% رسید. میزان کاربرد مهارت مکانیک زمان قبل و پس از آموزش تفاوتی نداشت. اختلاف مشاهده شده در میزان کاربرد مهارتها در مرحله قبل و پس از آموزش تنها در حیطه کنترل زمان و سازماندهی معنادار بود (05/P=0). نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش و اهمیت بهکارگیری مهارتهای مدیریت زمان در نظام مدیریتی پرستاری به نظر میرسد آموزش این مهارتها از طریق اجرای برنامههای آموزش مستمر درارتقاء عملکرد سرپرستاران ضروری باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سرپرستاران، مهارتهای مدیریت زمان، آموزش کارگاهی
عنوان انگلیسی
Impact of workshop training of time management skills on its application by head nurses
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Time management skills are considered as determinant factor of managers’ success. Promoting abilities and performance of nurses are demands of human resource improvement in health sectors. The study aimed at investigating the impact of workshop training on time management skills application of head nurses affiliated to university hospitals in Golestan province. Methods: All nurses working in one of the university hospitals in Golestan province (n=76) were participated in this quasi–experimental study. Data were gathered through self-administered questionnaires assessing four skills of time management: goal setting/ prioritizing, time mechanic, control on time and organization before and after the education. Data were analyzed by wilcoxon and man-Whitney tests. Results: The study indicated that most of participants were female (70.1%), married (85.7%), with bachelor degree in nursing and mean age of 37.45.4 year. Average of professional experience and employing as a head nurse were 13.76.3 and 6.15.4 years, respectively. Participants were using goal setting (91.8%) and organization skills (98.4%), time mechanic (5%) and control on time (19.4%) prior to intervention. While the values converted to 91.8%, 98.4% and 32.3% for goal setting, organization and control on time, respectively after the intervention. No significant difference was found between skill of time mechanic before and after the education. Applying the skills before and after the intervention was just significantly different in control on time and organization (P< 0.05). Conclusion: Considering the results and importance of time management skills' application in nursing management, teaching such skills through continuous education programs could be contributed in improving head nurses’ performance.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Head nurses, Time management skills, workshop Training
نویسندگان مقاله
نشانی اینترنتی
http://www.ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-541-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
مدیریت پرستاری
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات