این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 23 آبان 1404
مجله پژوهش پرستاری ایران
، جلد ۵، شماره ۱۸، صفحات ۵۱-۵۷
عنوان فارسی
ارتباط بین دانش و عملکرد پرستاران شاغل بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی شهر کرمان درباره اصول گزارشنویسی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: گزارشنویسی یکی از مهمترین عملکردهای پرستاری است. به نظر میرسد ثبت کامل و استاندارد، بیانگر تمام مراقبتهای ارایه داده شده به مددجو میباشد. تخمین زده میشود حدود 3/1 کل وقت پرستاران در هر شیفت به این مهم اختصاص دارد. ارتباط دانش و عملکرد پرستاران شاغل بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی شهر کرمان درباره اصول گزارشنویسی هدف از این پژوهش میباشد. روش: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، 226 پرستار دارای حداقل مدرک فوق دیپلم پرستاری شاغل در 4 بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی شهر کرمان مشارکت کردند. روش نمونهگیری سهمیهای و ابزار گردآوری دادهها، پژوهشگر ساخته و مشتمل بر سؤالات ویژگیهای فردی، پرسشنامه دانش و چک لیست عملکرد میباشد. تجزیه و تحلیل آماری با کمک نرمافزار SPSS انجام و از آمار توصیفی و استنباطی شامل: شاخصهای مرکزی و پراکندگی؛ آزمونهای کروسکال والیس، منویتنییو و ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد. یافتهها: (5/46%) پرستاران مورد مطالعه، دانش متوسط و (85%) آنها عملکرد ضعیف در زمینه اصول گزارشنویسی داشتند. بین دانش و عملکرد پرستاران در مورد اصول گزارشنویسی تفاوت معنادار آماری (001/0p<) با ضریب همبستگی مثبت مشاهده شد، که (24/0=r) قوی نبودن ارتباط بین دانش و عملکرد گزارشنویسی پرستاری را مطرح میکند. بین گذراندن دوره گزارشنویسی و دانش پرستاران در زمینه اصول گزارشنویسی تفاوت از نظر آماری معنادار بود (001/0p<) اما بین بقیه مشخصات پرستاران و دانش و عملکرد آنان در زمینه اصول گزارشنویسی تفاوت معنادار آماری مشاهده نشد. نتیجهگیری: نتایج، حکایت از رابطه ضعیف بین دانش و عملکرد دارد. به نظر میرسد علاوه بر دانش باید بر ضمانتهای اجرایی آموزشهای داده شده نیز تأکید گردد. در این میان عوامل دیگری هم دخالت دارند که باید هر چه سریعتر شناسایی و رفع شوند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دانش، عملکرد، پرستار، گزارشنویسی پرستاری، ایران
عنوان انگلیسی
Relationship between nurse's knowledge and practice regarding the principles of nursing documentation among nurses affiliated to Kerman Medical University hospitals
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Documentation is one of the most important practices in nursing. It sounds that nothing can reflect the total amount of nursing care giving patients as documentation does. Studies indicate that nurses spend on estimated 1/3 of total shift of activities. The aim of this study was to determine relationship between nurse's knowledge and practice regarding the principles of nursing documentation among nursing stuff affiliated to hospitals of Kerman medical university. Methods: Using descriptive- analytic study method, 226 nurses who were working in one of the four hospitals of Kerman medical university were selected through quota sampling. The data were collected through a researcher-made instrument that consisted of demographic characteristics, a questionnaire assessing their knowledge and a checklist for their practice. Descriptive and inferential static were used to analyze the data. All statistics were computed by SPSS software using Indices of central and dispersion and Kruscal Wallis, man-whiney u and spearman correlation coefficient. Results: The study indicated that 46.5% of nurses had moderate knowledge and also 85% of nurses had poor practice. It was demonstrated that there is a significant difference between nurse's knowledge and practice regarding the principles of nursing documentation (P< 0.001) with positive correlation coefficient. However the value (r=0.24) didn’t show a strong relationship between them. It was also a significant difference between passing educational course of nursing documentation and nurse's knowledge (P< 0.001). The rest of demographic characteristics didn’t have any significant difference with their knowledge and practice. Conclusion: The study revealed a weak relationship between knowledge and practice. Besides knowledge and applying it in practice, other contributor issues should be recognized and meet appropriately.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Knowledge, practice, nursing documentation, Iran
نویسندگان مقاله
مریم پورشیخانی | maryam poorshaikhani
sirjan azad islamic university
کارشناس ارشد پرستاری داخلی - جراحی ، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان، بلوار دکتر صادقی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی سیرجان (Islamic azad university of sirjan)
علی اکبر حقدوست | ali akbar haghdoost
kerman university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی کرمان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://www.ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-149-7&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات