این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 23 آبان 1404
مجله پژوهش پرستاری ایران
، جلد ۵، شماره ۱۸، صفحات ۴۲-۵۰
عنوان فارسی
بررسی ارتباط نوبت کاری با تواناییها و مشکلات رفتاری کودکان ۱۲-۷ ساله فرزندان شاغلین دارای نوبت کار
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: کار نوبتی و در گردش مانع تعامل بین والدین با کودکانشان میشود. از آنجایی که شاغلین دارای کارنوبتی (پرستار، ماما، بهیار، کمک بهیار و تکنسین اتاق عمل) موظف به انجام کار نوبتی مداوم هستند، مطالعه حاضر به منظور بررسی ارتباط نوبت کاری این گروه با تواناییها و مشکلات رفتاری کودکان 12-7 ساله آنان در بیمارستانهای شهر تهران انجام شده است. روش: این مطالعه توصیفی-تحلیلی و مقطعی جهت بررسی دیدگاه 489 آزمودنی منتخب مبتنی بر هدف از گروه شاغلین دارای نوبت کار و شاغل در بیمارستانهای دانشگاهی و خصوصی شهر تهران به همراه معلمین فرزندان آنان در دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. ابزار مطالعه پرسشنامه تواناییها و مشکلات (Strenghts and difficulties Questionnaire= SDQ) ویژه والدین و معلمین بود که شاخصهای مورد مطالعه آن شامل مشکلات هیجانی، بیش فعالی، سلوک، ارتباط با همتاها و رفتارهای مطلوب اجتماعی مربوط به فرزندان گروه مورد مطالعه میباشد. برای مقایسه یافتههای کیفی نظیر متغیرهای جمعیتی و مشکلات رفتاری و هیجانی از تحلیل مجذور کای و برای مقایسه متغیرهای کمی از آزمون ANOVA استفاده شد. رابطه بین متغیرهای کیفی مستقل و مشکلات رفتاری و هیجانی با استفاده از روش آماری اسپیرمن و رگرسیون لجستیک به روش Stepwise بررسی شد. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS در محیط Windows انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد بین شاخصهای SDQ و گروههای مختلف نوبت کاری بر اساس گزارش به دست آمده از والدین و معلمین تفاوت معنادار آماری وجود نداشت. در مورد برخی متغیرهای فردی، نتایج حاکی از وجود ارتباط بین تعداد و جنس فرزند با اختلال سلوک و سطح تحصیلات والدین، جنسیت و نوبت کاری آنها و سابقه بیماری جسمی یا روانپزشکی فرزند با مشکلات هیجانی آنان است. از طرف دیگر مدرک تحصیلی والدین با اختلال بیش فعالی و همچنین جنس والدین، سابقه کار صبح و عصر، عصر و شب و در گردش آنها با مشکلات رفتاری با همسالان ارتباط معنادار آماری دارد. جنس والدین و سابقه کار در گردش با شاخص رفتارهای مطلوب اجتماعی در فرزندان نیز تفاوت معنادار دارد. نتیجهگیری: در این مطالعه، نوبت کاری تأثیر مستقیم بر مشکلات رفتاری فرزندان نداشته است ولی مشکلات رفتاری و هیجانی فرزندان تابع برخی متغیرهای جمعیتی و شغلی والدین بود که از این لحاظ توجه به مشکلات فرزندان شاغلین حرفه پرستاری ضروری است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کار نوبتی، تواناییها و مشکلات رفتاری، کودکان
عنوان انگلیسی
Effect of parents’ shift work on strengths and behavioral problems of their children, aged 7-12 years old, among shift workers of private and university hospitals in Tehran city
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Shift work and rotational shift schedule interrupt interaction of the parents with their children. As shift workers (nurses, midwives, enrolled nurses, nurse aid and operating rooms’ technicians) are obliged to have shift words, the present study designed to assess the effects of their shift word on strengths and behavioral problems of their children, aged 7-12 years among shift workers of private and university hospitals in Tehran city. Methods: Using a cross sectional study design, 489 shift workers drawn from private and university hospitals in Tehran city were selected along with their children’s teachers. Data were collected using Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), specific to parents and teachers including scales of emotional symptoms, conduct problems, hyperactivity/inattention, peer relationship problems and prosocial behaviors. All statistics were computed by the SPSS software using chi-square, logistic regression (stepwise method), and spearman and ANOVA tests. Results: No significant relationships were found between parents’ shift with strengths and difficulties problems of their children based on their self-reported questionnaire. It was revealed that some of demographic factors have significant correlations with the scales such as number of children and their gender with conduct problems, parents educational level, gender, their shift work schedule, history of physical/psychiatric diseases of children with emotional symptoms and parents’ educational degree with hyperactivity/inattention, parents’ gender. History of morning-evening and evening-night and rotational shifts with peer relationship problems and finally parents’ gender and history of rotational shifts with prosocial behaviors. Conclusion: The study didn’t demonstrate impact of shift work on behavioral problems of shift workers’ children. However, behavioral and emotional problems of the children were correlated with some of their parents’ demographic and job related factors which calls for considering it among shift workers of nursing profession.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Shift work, Strengths and behavioral problems, Children
نویسندگان مقاله
زهره اطاعتی | zohreh etaati
کاظم عاطف وحید | kazem atef vahid
زهرا گودرزی | zahra goodarzi
دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
امالبنین بختی | omelbanin bakhti
فرزانه یوسفی | farzaneh yoosefi
احمدرضا شمشیری | ahmadreza shamshiri
جواد محمودی قرایی | javad mahmoodi
خورشید وسکویی | khorshid vaskooee
فاطمه عباسی | fatemeh abbasi
نشانی اینترنتی
http://www.ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-149-6&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات