این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پژوهش پرستاری ایران، جلد ۵، شماره ۱۹، صفحات ۱۶-۲۴

عنوان فارسی بررسی دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان در مورد اولویت‌های ارزشیابی اساتید
چکیده فارسی مقاله بررسی دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان در مورد اولویت‌های ارزشیابی اساتید فریده ملکشاهی ، علی شیخیان2، محمدجواد طراحی3 چکیده مقدمه: یکی از جنبه‌های مهم و کلیدی امر آموزش ارزشیابی است که عوامل متعددی بر آن اثر می‌گذارند. ارزشیابی آموزشی به منظور تعیین میزان موفقیت اعضای هیأت علمی در مسیر نیل به اهداف آموزشی انجام می‌شود. مهم‌ترین دلیل انجام ارزشیابی دانشجویان از اساتید و تأکید بر بهبود آن، ایجاد زمینه‌ای مناسب برای اعضای هیأت علمی در راستای بهتر کردن نحوه آموزش می‌باشد. علی‌رغم کاربرد فراوان نظر دانشجویان در ارزشیابی اساتید، شواهد پژوهشی گویای آن است که اظهار نظر دانشجویان متأثر از عواملی است که با موضوع ارزشیابی چندان ارتباطی ندارد و صرفاً به ویژگی‌های خاص استاد مربوط می‌شود. در این راستا مطالعه به منظور تعیین دیدگاه‌های دانشجویان علوم پزشکی لرستان در مورد اولویت‌های ارزشیابی اساتید انجام شد. روش: این مطالعه توصیفی تحلیلی مقطعی در نیمسال اول سال تحصیلی 87-1386 بر روی کلیه دانشجویان رشته‌های مختلف دانشگاه علوم پزشکی لرستان انجام شد. جمع‌آوری داده‌ها از طریق پرسشنامه در برگیرنده هفت بخش (43 سؤال) بود که توسط محققین و از طریق واحدهای آموزش دانشکده‌ها در بین دانشجویان توزیع و مجدداً از همین طریق جمع‌آوری شد. پس از جمع‌آوری از نرم‌افزار SPSS v.11.5 برای تجزیه وتحلیل داده‌ها استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که در بخش مهارت‌های تدریس از نظر اکثریت (4/80%) مهم‌ترین اولویت در ارزشیابی استاد، «تسلط بر موضوع درس» بود. در بخش ویژگی‌های فردی، «احترام به دانشجو» (5/85%)، «داشتن اعتماد به نفس» (2/81%)، در بخش مهارت‌های ارتباطی، «برقراری ارتباط صمیمانه با دانشجو» (8/70%)، در بخش رعایت اصول و قوانین آموزشی، «رعایت زمان دقیق شروع و پایان کلاس» (6/47%) و در بخش مهارت‌های ارزشیابی، «برگزاری امتحان جامع و دقیق در پایان ترم» (9/49%) مهم‌ترین اولویت بود. اکثر واحدهای مورد پژوهش (7/27%) نتایج ارزشیابی‌های فعلی از اساتید را تاحدودی با واقعیت منطبق می‌دانستند و 5/18% ایشان ارزیابی‌های فعلی را اصلاً با واقعیت منطبق نمی‌دانستند. نتیجه‌گیری: اگر چه دانشجویان برخی از عوامل بسیار مهم در ارزشیابی اساتید را به خوبی تشخیص می‌دهند، اما همه آنچه را که بر اساس معیارهای علمی برای یک استاد خوب لازم است، مهم نمی‌دانند و همین امر ممکن است از اعتبار و پایایی ارزشیابی‌های دانشجویی بکاهد. کلید واژه‌ها: نگرش، دانشجو، اولویت‌های ارزشیابی، استاد، دانشگاه
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نگرش، دانشجو، اولویت‌های ارزشیابی، استاد، دانشگاه

عنوان انگلیسی Attitude of Students of Lorestan Medical Science University towards Priorities in Teachers Assessment 2008
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: One of the important aspects of education is evaluation, which is influenced by various factor. Evaluating of academic members on students assessment is a kind of educational evaluation, which includes determining their rate of success in their own educational goals. Using students’ views for teacher assessment is a common method. However, research results indicate that students’ ideas about their teachers is influenced by some factors which have no close relationship to the evaluation subject and is merely related to the instructors specification. To determine the attitude of students different fields in medical sciences university toward priorities in teachers assessment Lorestan. Methods: This study was descriptive-analytical performed on all vary courses’ students in university of medical sciences Lorestan during 2007-08. data were colleted using the questionnaire consisting of 7 parts and 43 questions was used to gather data. That was completed by students Then. Data were analyzed with Softwear SPSS v.11.5 Results: Results indicated that the majority of students (80.4%) selected “mastery of contents” as the most important priority in teachers assessment. Most of them (81.2%) selected “self-confidence” for personal characteristics, 70.8% selected “establishing an intimate relationship with students' for communication skills, 47.6% selected ”on time starting and finishing the class” in respect to educational principles and 49.9% selected “performing an exact and comprehensive exam at the end of the term” for evaluation skills. Also 27.7% of the samples believed that there is a high conformity between the present evaluations and reality and 18.5% believed there is no conformity between them. Conclusion: Although students distinguish some very important factors for teachers assessment, the necessary factors for a good teacher based on the scientific criteria aren't selected as the most important by the students and this may decrease the validity and reliability of students ratings. Key words: Attitude, Students, Teachers, Priorities, Assessment, University
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فریده ملکشاهی | farideh malekshahi
lorestan university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی لرستان خرم اباد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی لرستان (Lorestan university of medical sciences)

علی شیخیان | ali shaikhian
lorestan university of medical science
دانشگاه علوم پزشکی لرستان خرم اباد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی لرستان (Lorestan university of medical sciences)

محمدجواد طراحی | mohammad javad tarrahi
lorestan university of medical science
دانشگاه علوم پزشکی لرستان خرم اباد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی لرستان (Lorestan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-1-40&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده آموزش پرستاری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات