این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 21 آبان 1404
مجله پژوهش پرستاری ایران
، جلد ۶، شماره ۲۱، صفحات ۲۹-۳۸
عنوان فارسی
تأثیر آموزش چهره به چهره قبل از عمل در کاهش افسردگی و اضطراب بیماران بزرگسال تحت عمل جراحی قلب باز
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: اضطراب و افسردگی از جمله مشکلات روحی متعاقب جراحیهای قلبی و بستری شدن در بیمارستان است. از اینرو ارایه اطلاعات و آموزش به بیمار را میتوان به عنوان جز حیاتی مراقبتهای پرستاری در جهت کاهش افسردگی و اضطراب نام برد آموزش بیمار به شیوههای مختلفی صورت میگیرد که نوع انفرادی و چهره به چهره یکی از شیوههای مؤثر در این زمینه است. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش چهره به چهره در کاهش افسردگی و اضطراب بیماران بزرگسال تحت عمل جراحی قلب باز بیمارستان شفا کرمان در سال 87-86 انجام شد. روش: این مطالعه نیمه تجربی روی 120 بیمار که به طور تصادفی و پس از همسانسازی از نظر سن، جنس، وضعیت اشتغال، وضعیت تأهل، نوع جراحی به دو گروه 60 نفری تجربی و کنترل تقسیم شدند انجام شد. افرادی که آموزش چهره به چهره و کتابچه آموزشی را دریافت کردند در گروه تجربی قرار گرفتند و در گروه کنترل فقط آموزش معمول بخش ارایه گردید. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه افسردگی و اضطراب بیمارستانی (HADS) جمعآوری گردید. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها علاوه بر محاسبه میانگین و انحراف معیار از آزمونهای t و ANOVA و ضریب همبستگی پیرسون با نرمافزار SPSS v.14 استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد میانگین افسردگی و اضطراب دو گروه بعد از عمل کاهش یافته است (0001/0>p). به این صورت که نمره اضطراب در گروه تجربی از 63/11 قبل از عمل به 68/6 بعد از عمل رسیده است این در حالی است که نمرات در گروه کنترل به ترتیب 3/13 و 6/9 بوده است. در مورد افسردگی نیز نمره قبل از عمل در گروه تجربی 33/10 به 85/5 بعد از عمل رسیده است که در گروه کنترل به ترتیب 28/11 و 16/9 بوده است. در مورد ارتباط بین افسردگی و اضطراب و ویژگیهای فردی نتایج نشان داد افسردگی در زنان و افراد معتاد بالاتر و میزان اضطراب در بیکارها بیشتر از شاغلین بوده است (05/0p<). نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد که بیماران تحت عمل جراحی قلب باز فشار روانی را قبل و بعد از عمل تجربه میکنند، که میتواند اثرات منفی بر بیمار بگذارد علیرغم وجود تفاوت در نمرات قبل و بعد از مداخله در هر دو گروه، در گروه تجربی این تفاوت قبل و بعد بسیار چشمگیرتر بوده و همچنین در مقایسه نمرات بعد از مداخله نیز بین دو گروه تجربی و کنترل تفاوت وجود داشت از آنجا که آموزش به بیمار به عنوان یک روش ساده، ارزان، کارآمد و مقرون به صرفه، میتواند در کاهش افسردگی و اضطراب بیماران به کار رود، روش آموزش انفرادی به دلیل امکان توجه به رفتار فراگیران و تعامل متقابل و دریافت بازخورد و توجه به نیازهای فراگیران و به عنوان روشی سودمند در این زمینه توصیه میشود همچنین به نظر میرسد که گروههای زنان، افراد معتاد و بیکاران در این زمینه نیازمند توجه خاص میباشند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
جراحی قلب باز، افسردگی، اضطراب، آموزش چهره به چهره
عنوان انگلیسی
The effect of preparatory face to face education to reduce depression and anxiety in open heart surgery adult patient in Shafa hospital in Kerman, 2008
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Depression and anxiety are psychological problems after cardiac surgery and hospitalization. Patient education and giving information has important role in nursing care in reducing anxiety and depression. In different methods individual and face to face teaching is an effective method. The main purpose of this study was the preparatory face to face education to reduce depression and anxiety in open heart surgery patients. Methods: This was a quasi-experimental study on one-hundred and twenty patients dividing into two groups of sixty members, chosen at random and matched by age, sex, marital status employment status and type of surgery. The patients receiving information booklet and educational program were put in the experimental group and other patients were put in the control group only receiving normal education. The information was gathered by the standard questionnaire of Hospital Anxiety Depression Scale (HADS). For data analysis in spite of mean and standard deviation, correlation, T, ANOVA with SPSS 14 were used. Results: According to the findings of the study the anxiety and depression in both groups were reduced after the surgery (P-value< 0.0001). But in experimental group was significantly less than control group. The anxiety scores before and after the surgery in experimental group was 11.63 and 6.68 and in control group was 13.3 and 9.6.For the depression the scores was 10.3and 5.85, and for the control group was 11.28, 9.16.According to the result of the study about the relationship between anxiety, depression and demographic variables, the amount of depression in women and addicted subjects were more than the rest of the group, furthermore jobless subjects had more anxiety (P< 0.05). Conclusion: The result of the study showed that undergoing heart surgery patients, experienced anxiety and depression that can negative effect on them. Despite of difference between pre and postoperative scores, in experimental group was significant. Furthermore education specially face to face educational program and giving information was very effective method in reducing their depression and anxiety. This teaching method for better interaction with client and its simply is useful for nurses. Also attention to female, addicted and jobless is recommended.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سیده سولماز موسوی | solmaz mosavi
سکینه سبزواری | sakineh sabzevari
kerman faculty of nursing
کرمان
عباس عباس زاده | abbas abbaszadeh
kerman faculty of nursing
کرمان
فاطمه حسن نخعی | fatemeh hasan nakhaee
kerman faculty of nursing
کرمن
نشانی اینترنتی
http://www.ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-645-4&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
آموزش پرستاری
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات