این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 22 آبان 1404
مجله پژوهش پرستاری ایران
، جلد ۶، شماره ۲۱، صفحات ۱۵-۲۸
عنوان فارسی
مقایسه تأثیر ارزشیابی بالینی به دو روش پورتفولیو و متداول بر میزان رضایتمندی دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: انجام ارزشیابی بالینی از مشکلترین نقشهای مدرسان پرستاری است. در سالهای اخیر لزوم بازنگری در روشهای فعلی و استفاده از راهبردهای فعال و دانشجو محور در ارزشیابی بالینی مورد توجه جدی قرار گرفته است. در این پژوهش پس از طراحی و به کارگیری روش ارزشیابی پورتفولیو در کارآموزی بالینی دانشجویان کارشناسی پرستاری، رضایتمندی آنان از روش ارزشیابی بالینی با دانشجویان گروه متداول مقایسه گردید. روش: در این پژوهش نیمه تجربی، کلیه دانشجویان ترم پنجم کارشناسی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی علوم پزشکی تهران در گروههای 7 و 8 نفری تقسیم و به مدت 4 هفته در کارآموزی بالینی حضور یافتند. پس از تشریح اهداف پژوهش و دریافت رضایتنامه، گروههای مذکور به صورت تصادفی به دو گروه تخصیص یافتند. ارزشیابی بالینی دانشجویان گروه پورتفولیو (21نفر) به روش پورتفولیو و با استفاده از فهرست وارسی طراحی شده و در گروه متداول (20 نفر) با فرم ارزشیابی بالینی متداول در دانشکده انجام شد. رضایتمندی دانشجویان با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته مورد بررسی قرار گرفت. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS v.11.5 و آزمونهای آماری فیشر، منویتنی و اسپیرمن تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها: نتایج بیانگر آن بود که رضایتمندی دانشجویان گروه پورتفولیو در سه مورد ذیل از گروه متداول با اختلاف معناداری بیشتر بود: همسو بودن موضوعات موجود در روش و فرم ارزشیابی با اهداف کارآموزی بالینی (04/0=p)، ایجاد علاقه و انگیزه برای مشارکت دانشجویان در یادگیری (005/0) و ایجاد انگیزه برای استفاده از کتابها و سایر منابع علمی (01/0=p). همچنین رضایت دانشجویان گروه متداول از منصفانه بودن روش ارزشیابی بیشتر از گروه پورتفولیو بود (017/0=p). در سایر موارد تفاوت آماری معناداری مشاهده نشد. نتیجهگیری: رضایت بیشتر در برخی زمینهها در روش پورتفولیو، میتواند نشاندهنده استقبال دانشجویان از شیوههای نوین و فعال یادگیری و ارزشیابی باشد لذا، پیشنهاد میگردد تا روش پورتفولیو به عنوان یکی از بهترین روشهای ارزشیابی عملکرد بالینی در پرستاری مورد توجه قرار گیرد. انجام پژوهشهای گستردهتر در این زمینه ضروری مینماید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ارزشیابی بالینی، پورتفولیو، رضایتمندی، دانشجویان پرستاری
عنوان انگلیسی
Comparison of the effect of clinical evaluation by two methods: Portfolio and popular, on satisfaction of nurse students
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Clinical evaluation is one of the important factors in nursing education, and there are some difficulties in evaluation of clinical skills, representing more practical and effective ways in this field is the topic of many researches. So, in this research we designed a lesson plan based on portfolio evaluation method and used it in nurse student's clinical courses. Then we compared their satisfaction from clinical evaluation with popular method. Methods: In this experimental research, students in fifth semester of nursing at Tehran University of Nursing and Midwifery are participated. These students were divided into subgroups of 7 and 8. Each of these subgroups passed the clinical probationary in cardiac unit. After explaining the research goals, these subgroups were put in two research groups randomly. In portfolio group (n=21) students evaluated by using portfolio method and portfolio evaluation tool. And in other group (n=20), popular form of clinical evaluation in university was used. Both groups answered the satisfaction questionnaire in last day. Content validity and reliability of questionnair was tested. Data analyzed by SPSS software and with Chi square, Fisher Exact, Mann Whitney, Wilcoxon and spearman's rho tests. Results: Findings showed that students had 21.5±1.36 years of old and most of them was female and married. Satisfaction in portfolio group was meaningfully greater than popular group in three aspects: alignment of subjects in evaluation method and form with clinical course objects (P=0.04), creating interest and motivation for participation of students in learning (P=0.005), motivating students to use books and other scientific references (P=0.01). Satisfaction of popular group from fairness of evaluation method was greater than portfolio group (P=0.017). There was no meaningful results in other aspects. Conclusion: More satisfaction in some aspects from portfolio method represents acceptance of new active methods of learning and evaluation by students. so, using portfolio as one of the best method of clinical evaluation in nursing and doing more researches advised.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Clinical evaluation, portfolio, satisfaction, nurse student
نویسندگان مقاله
معصومه لطیفی | masomeh latifi
tehran faculty of nursing
تهران
مرضیه شبان | marzieh shaban
tehran faculty of nursing
تهران
علیرضا نیکبخت | alireza nikbakht
tehran faculty of nursing
تهران
عباس مهران | abbas mehran
tehran faculty of nursing
تهران
زهره پارسایکتا | zohreh parsa yekta
tehran faculty of nursing
تهران
نشانی اینترنتی
http://www.ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-62-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
آموزش پرستاری
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات