این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پژوهش پرستاری ایران، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۵۷-۶۴

عنوان فارسی تأثیر آموزش بر دانش، نگرش و باورهای بیماران نارسایی عروق کرونر نسبت به علایم انفارکتوس میوکارد
چکیده فارسی مقاله مقدمه: بیماری‌های عروق کرونر از جمله مشکلات شایع بهداشتی در دنیا محسوب شده که احتمال ابتلا به انفارکتوس میوکارد در آن‌ها نسبت به جمعیت سالم بیشتر است. افزایش آگاهی، نگرش و باور این بیماران از علایم انفارکتوس میوکارد نقش مهمی در کاهش تأخیرات پیش بیمارستانی دارد و آموزش پرستاری می‌تواند نقش مهمی را در رسیدن به این هدف ایفا کند. این مطالعه به منظور بررسی تأثیر آموزش پرستاری بر دانش، نگرش و باور بیماران مبتلا به بیماری‌های عروق کرونر در پاسخ به علایم انفارکتوس انجام شده است. روش: این مطالعه یک کارآزمایی بالینی تصادفی‌سازی شده است. نمونه‌های این پژوهش 170 بیمار مبتلا به یکی از بیماری‌های عروق کرونر بستری در بیمارستان شهید رجایی تهران هستند که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و با روش تصادفی‌سازی بلوک‌بندی شده به دو گروه مساوی تجربه و کنترل تخصیص داده شدند. در این مطالعه گروه تجربه تحت آموزش پرستاری قرار گرفت و در نهایت دو گروه تجربه و کنترل با هم مقایسه شدند. نتایج حاصل از مطالعه با روش‌های آماری توصیفی، تی‌مستقل و تی‌زوجی تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج حاصل از یافته‌ها نشان داد که تفاوت معناداری بین میانگین نمره دانش، نگرش و باور بیماران گروه تجربه قبل و بعد از اجرای مداخله پرستاری وجود داشته است (001/0=p). همچنین میانگین نمره دانش، نگرش و عقاید بیماران گروه تجربه در مقایسه با گروه کنترل بعد از اجرای مداخله افزایش یافته است (نمره دانش از 05/12 به 45/17، نمره نگرش از 64/9 به 91/12 و نمره باور از 95/15 به 50/18). نتیجه‌گیری: اجرای برنامه‌های آموزش پرستاری می‌تواند نقش مهمی را در بالا بردن دانش و نگرش بیماران قلبی در معرض خطر انفارکتوس میوکارد داشته باشد. لذا توجه به امر آموزش پرستاری مستمر و دقیق به بیماران بستری به منظور کاهش تأخیرات پیش بیمارستانی ضروری به نظر می‌رسد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The effect of nursing education on knowledge, attitudes and beliefs in patients with coronary artery disease in response to myocardial infarction
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Coronary Artery Disease as a common health problem in the world that being affected to myocardial infarction is larger than health population. Increased knowledge and attitudes in this patients has significant role in reduse prehospital delay and nursing education has a significant role to reach in goal. This study assess the effect of nursing education on knowledge, attitude and beliefs in coronary artery disease to response to symptoms of myocardial infarction. Methods: This study is a Randomized Clinical trial. Research samples are 170 patients with one of the coronary artery disease that selected by convenience sampling and allocated to equal group (experiment and control) with block randomization. Results from study analized with descriptive statistics and chi-square, dependent and paired t test. Results: Results from study show that increased mean score of knowledge, attitude and beliefs in experimental group after nursing intervention. Also there is significant differences between knowledge, attitude and belief score before and after intervention (P=0.00). Conclusion: Nursing education programs have a significant role to improve knowledge, attitude and beliefs in cardiac patients. Thus attention to nursing education is nessessery to reduce prehospital delay.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مریم اسماعیلی | m esmaeili
islamic azad university, karaj,
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی کرج (Islamic azad university of karaj)

صدیقه ملکی | s maleki
islamic azad university, tehran,
دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

مهناز شوقی | m shoghi
islamic azad university, karaj
دانشگاه آزاد اسلامی کرج
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی کرج (Islamic azad university of karaj)

فرح عزیزی | f azizi
islamic azad university, karaj
دانشگاه آزاد اسلامی کرج
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی کرج (Islamic azad university of karaj)

سهیلا مقیمی | s moghimi
islamic azad university, karaj
دانشگاه آزاد اسلامی کرج
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی کرج (Islamic azad university of karaj)


نشانی اینترنتی http://www.ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-1-107&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده آموزش پرستاری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات