این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 23 آبان 1404
مجله پژوهش پرستاری ایران
، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۳۷-۴۶
عنوان فارسی
درک دانشجویان کارشناسی ارشد پرستاری مراقبتهای ویژه نوزادان از وضعیت تحصیل در این رشته نوپا در ایران، یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: پرستاران متخصص بالینی از اعضای حیاتی سیستم خدمات بهداشتی هستند. دانش و مهارت آنان در کیفیت مراقبتی که بیماران دریافت میکنند بسیار تأثیرگذار است. در کشور ایران طی چند سال اخیر، آموزش پرستار متخصص بالین به صورت رسمی و آکادمیک در مقطع کارشناسی ارشد در چند دانشکده به صورت محدود انجام پذیرفته است. با توجه به نوپا بودن این رشته، تجارب دانشجویان مشغول به تحصیل در این رشته از جهت درک تجارب آنها در زمینه رشته تحصیلیشان مورد توجه قرار میگیرد. هدف این مطالعه بررسی کیفی درک دانشجویان پرستاری مراقبت ویژه نوزادان درباره وضعیت تحصیل در این رشته نوپا در کشور ایران میباشد. روش: در این مطالعه کیفی 8 دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری مراقبتهای ویژه نوزادان مورد مصاحبه نیمه ساختاری با نمونهگیری هدفمند قرار گرفتند. مصاحبهها تا رسیدن به اشباع دادهها ادامه یافت و سپس به روش تحلیل محتوا، تحلیل گردید. یافتهها: تجزیه و تحلیل یافته موجب ظهور 8 زیرمضمون و 2 مضمون اصلی گردید. زیرمضامین عبارت بودند از: ضرورت وجودی رشته، نگرش مثبت، آینده مشروط بر شرایط، الزام توانمندسازی حرفهای، ناآمادگی شرایط بالینی برای پذیرش رشته، عدم تناسب کوریکولوم رایج، سرخوردگی بعد از ورود و قدرت تجربه بالینی. همچنین دو مضمون اصلی ابهام نقش و موفقیت مشروط از تلفیق زیرمضامین به دست آمد. نتیجهگیری: به نظر میرسد برای شرکتکنندگان لزوم تغییرات زیربنایی در حیطههای آموزش، مدیریت بالین و توانمندسازی حرفهای را برای تضمین موفقیت رشته پرستاری مراقبتهای ویژه نوزادان ضروری میدانند و بدون این تغییرات آینده حرفهای روشنی برای حیطه بالینی خود قایل نیستند
کلیدواژههای فارسی مقاله
پژوهش کیفی، کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت ویژه نوزادان
عنوان انگلیسی
Understanding of neonatal intensive care nurse practitioner students of situation of their profession in Iran: A qualitative study
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: A Nurse Practitioner (NP) is has completed graduate-level education (either a Master of nursing or Doctor of Nursing Practice degree). The core philosophy of the field is individualized care that focuses on patients' conditions as well as the effects of illness on the lives of the patients and their families. NPs make prevention, wellness, and patient education priorities. In addition to health care services, NPs conduct research and are often active in patient advocacy activities. In Iran, formal and academic education of NP has recently added to nursing education curriculum of some nursing colleges. The aim of this study is exploration about understanding of NICU NP students about situation of this new discipline in Iran in comparison with what they know about their profession in the world. Methods: A qualitative study was conducted using a content analysis approach. Convenience sampling was employed to select 8 nursing master degree students of NICU studying in nursing schools of Tehran public universities, Tehran, Iran. Data were collected through semi-structured interviews, which were tape recorded and transcribed verbatim. Data were analyzed using descriptive content analysis approach according to Graneheim and Lundman method. Results: Eight subthemes and 2 themes emerged from data analyses. Subthemes include "necessity of profession", "positive attitude", "conditional success for future", "professional empowerment", "no proportional current curriculum", "frustration after enterance", "unprepared of clinical fields for profession" and "the power of clinical experience". Two themes were 'role ambiguity' and "conditioned success". Conclusion: It seems that in the opinion of participants for successful assurance of this newly profession field in Iran there is necessary to structural modifications in education and clinical management fields and without professional empowerment theris no any clear vision for their future professional career. Also the findings of this study can provide a base for further researches on this subject.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
لیدا نیک فرید | l nikfarid
faculty member of islamic azad university, branch of saveh
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی ساوه (Islamic azad university of saveh)
طاهره اشک تراب | t ashktorab
shahid behesti medical sciences university, tehran, iran
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://www.ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-1-105&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
پرستاری کودکان و نوزادان
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات