این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 23 آبان 1404
مجله پژوهش پرستاری ایران
، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۳۹-۴۷
عنوان فارسی
بررسی کیفیت برنامههای بهسازی نیروی انسانی پرستاری بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران از دید کارکنان پرستاری
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: امروزه سیستمهای بهداشتی درمانی همچون سایر مؤسسات در حال پویایی مداوم هستند و تغییرات عمدهای در نحوه مراقبت و درمان مددجویان ایجاد شده که لزوم آموزش و بهسازی نیروی انسانی پرستاران را در اولویت قرار میدهد. با توجه به این که جهت انجام هرگونه برنامهریزی آموزشی، ارزیابی دقیق و جامع وضعیت موجود الزامی است، این مطالعه با هدف بررسی کیفیت برنامههای بهسازی نیروی انسانی پرستاری در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران از دید کارکنان پرستاری آن انجام شد. روش: این مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی است. جامعه پژوهش شامل کلیه کارکنان پرستاری در سه رده سوپروایزر آموزشی، سرپرستاران و پرستاران بالینی از بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران بودند. نمونهگیری به صورت سرشماری شامل 10 سوپروایزر آموزشی و 107 سرپرستار و نیز به صورت تصادفی خوشهای، شامل 310 نفر از کارکنان پرستاری شاغل در بخشها بودند. ابزار پژوهش شامل سه پرسشنامه محقق ساخته جهت بررسی دیدگاه سوپروایزران آموزشی، سرپرستاران و پرسنل پرستاری بود که پس از بررسی روایی و پایایی با روش «مصاحبه» توسط پژوهشگران تکمیل شد. بخش اول هر پرسشنامه مربوط به اطلاعات دموگرافیک گروه مورد بررسی (سرپرستار، سوپروایزر و پرستار) بود و بخش دوم شامل سؤالات مربوط به کیفیت برنامههای آموزشی پرستاران بود که دیدگاه پرسنل پرستاری را از لحاظ نحوه تعیین نیازهای آموزشی، طراحی برنامههای آموزشی، اجرا و ارزشیابی برنامهها، مورد بررسی قرار میداد. تجزیه و تحلیل یافتهها با آزمونهای آماری توصیفی نظیر فراوانی مطلق، فراوانی نسبی و میانگین و آمار استنباطی نظیر آنووا و آزمون مجذور کای، با استفاده از نرمافزار آماری SPSS v.16 انجام گرفت. یافتهها: در این مطالعه دیدگاه 427 نفر از کارکنان پرستاری بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران در سه رده پرستار بالینی (310 نفر) که اکثریت (2/82%) زن و 4/88% دارای مدرک لیسانس، 107 سرپرستار که اکثریت زن (87%)؛ و 10 سوپروایزر آموزشی که همگی زن و نیمی از آنها دارای مدرک فوق لیسانس بودند؛ در مورد کیفیت برنامههای بهسازی نیروی پرستاری مورد بررسی قرار گرفت. اکثریت (70%) سوپروایزرها، سرپرستاران (4/65%) و پرستاران (65%) کیفیت برنامههای بهسازی را در حد متوسط ارزیابی نمودند. علاوه بر این غالب کارکنان پرستاری از کیفیت تعیین نیازهای آموزشی، طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامههای بهسازی خود ناراضی بودند. نتیجهگیری: نتایج حاصل از این مطالعه بیانگر کیفیت متوسط برنامههای بهسازی کارکنان پرستاری بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران و نارضایتی آنان از مراحل اجرایی این برنامهها بود. در این راستا مدیران و تصمیمگیران پرستاری نیازمند بهکارگیری شیوههای اجرایی و اثربخش در برنامههای بهسازی پرستاران هستند به نحوی که بتوان بر کیفیت و اثربخشی این برنامهها و به دنبال آن بر کیفیت مراقبت پرستاری افزود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
برنامه بهسازی نیروی انسانی، کارکنان پرستاری، کیفیت
عنوان انگلیسی
The assay of quality of nursing staff development programs at Tehran University medical sciences hospitals from the perspective of nurses
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Staff development in nursing is the most important responsibility for nurse manager. It is include activities to improve of knowledge, awareness, information and skill of nurses that cause to improve quality of nursing care, which is a great challenge in our country. So we decided to determine the quality of nursing staff development programs at hospitals affiliated Tehran University of medical science, in order to find facilities, limits and capability of this planning in these hospitals. Method: It is a descriptive study. One hundred seven head nurses and ten educational supervisors by census, also three hundred ten of nurses by cluster randomized were recruited for this study. Valid and reliable three researcher made questionnaire conducted to interview and assess the views of the samples. The first part of the questionnaires assessed the data demographic of the samples (head nurses, supervisors and nurses) and the second part contains questions related to the quality of nursing education programs. Data was analyzed by descriptive statistical tests by through SPSS-PC (v. 16). Results: We studied 427 nursing employees’ opinions. The number of nurses surveyed was 310 the majority (82.2%) female, (88.4%) had bachelors. Head nurses were 107, the majority (87%) women, with a bachelor degree (49.5%), in the ages between 50-40 years (57%). educational Supervisors were 10, all women, (50%) had bachelor degree, and aged less than 40 years. the majority of nursing employees (65%) expressed that the Quality of Staff development programs were at Moderate level. In addition, the majority of nursing staff dissatisfied of quality of determining educational needs, design, implementation and evaluation of these programs. Conclusion: Results showed that the majority of nursing employees expressed that the Quality of Staff development programs were at Moderate level. It is hoped that results of this survey can be effective on improvement of these programs and its consequences to be improvement in quality of nursing care.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Staff development programs, nursing staff, quality
نویسندگان مقاله
تهمینه صالحی | t salehi
tehran university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
حرمت سادات امامزاده قاسمی | hs emamzadeh ghasemi
tehran university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://www.ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-1-154&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات