این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پژوهش پرستاری ایران، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۱-۱۲

عنوان فارسی بررسی مقایسه ای تأثیر دو روش آموزشی سخنرانی و بسته آموزشی بر خودکارآمدی دانش آموزان دختر۹-۱۲ ساله در ارتباط با بهداشت بلوغ
چکیده فارسی مقاله مقدمه: نوجوانان در دوران بلوغ با بسیاری از تغییرات جسمی و تحولات روانی مواجه هستند. عدم توجه به مسائل دوران بلوغ دختران، ممکن است در آینده تأثیر منفی بر سلامت روانی و خودکارآمدی آنها داشته باشد. مطالعه حاضر با هدف مقایسه تأثیر دو روش آموزشی سخنرانی و بسته آموزشی بر خودکارآمدی دانش آموزان دختر 9-12 ساله در مدارس ابتدایی استان البرز انجام شد. روش: مطالعه حاضر یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده است، که روی270 دانش آموز دختر9-12 ساله مدارس ابتدایی، که سابقه شرکت در برنامه های آموزشی بهداشت بلوغ را نداشتند، در سال 1392 انجام گرفته است. دانش آموزان به سه گروه 90 نفره (2 گروه مداخله و 1 گروه کنترل) تقسیم شدند. در گروه آزمون اول، ارائه سخنرانی آموزش بهداشت بلوغ و در گروه آزمون دوم، ارائه بسته آموزشی بهداشت بلوغ انجام گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر بود. برای تجزیه و تحلیل و مقایسه داده ها در سه گروه از آزمون های آماری کای اسکوئر، فیشر، تی تست، آنالیز واریانس یک طرفه و توکی استفاده شد. یافته ها: مقایسه اختلاف میانگین نمرات خودکارآمدی قبل و بعد از آموزش (اثر آموزش) نسبت به گروه کنترل در هر دو گروه مداخله اختلاف آماری معنادار (0/001>P) نشان داد. اختلاف میانگین نمرات خودکارآمدی قبل و بعد از آموزش در گروه بسته آموزشی نیز بیشتر از گروه سخنرانی بوده و از نظر آماری اختلاف معناداری را نشان داد (0/001>P). نتیجه گیری: مقایسه میانگین تفاضل نمرات در دو گروه، حاکی از مؤثرتر بودن بسته آموزشی در افزایش میانگین نمرات خودکارآمدی بوده است. ارائه بسته آموزشی بهداشت بلوغ به عنوان یک روش آموزشی مؤثر در جهت افزایش خودکارآمدی دانش آموزان دختر پیشنهاد می گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The study of comparison of two educational methods of lecture and training package on self-efficacy 9-12 years old girls students in relation with adolescent health
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Adolescents face many physical and psychological changes in their puberty period. If enough attention is not paid to such changes, may be girls won’t mental health and self-efficacy to concept to charge the case. This study mainly aims of comparing two teaching methods, lectures and training package on self-efficacy of 9-12 years old girls students at primary schools 2 district education Alborz Province in the academic year 1392 where were designed and conducted. Method: This study is a randomized clinical trial that has been performed on 270 girl’s students 9-12 years of primary schools education Alborz Province with range certain age (9-12 years), that they did not have any experience of participation in educational programs puberty in 1392 year. Students were divided into three groups of 90 persons (two interventional groups and one control group). In the first test group, they got adolescent health education presentations during three consecutive 45 minute sessions in per week for one week and the second group, adolescent health training package, which they should have studied it for a week. The questionnaire was Sherer General Self-efficacy scale. Data were analysed by chi-square,fisher,T test, ANOVA and tuky. Results: The comparison of self-efficacy scores mean difference before and after training (training effect) than the control group in both intervention groups showed meaningful difference (P< 0/001). Mean difference of self-efficacy scores before and after training in training package was also more than the lecture group and showed meaningful difference (P < 0/001) statistically. Conclusion: The mean comparison of scores difference in two groups has been suggested more effective training package for increasing scores mean of self-efficacy. Performing of adolescent health training package as an effective training method for increasing self-efficacy of female students have been proposed.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محبوبه حیدری | m heydari
faculty of nursing and midwifery, tehran university of medical sciences, tehran, iran
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

ماندانا میر محمد علی یی | m mir mohammad ali
faculty member of the school of nursing and midwifery, tehran university of medical sciences, tehran, iran
عضو هیأت علمی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

زهره خاکبازان | z khakbazan
faculty member of the school of nursing and midwifery, tehran university of medical sciences, tehran, iran
عضو هیأت علمی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

محمود محمودی | m mahmoodi
faculty member of the school of public health, tehran university of medical sciences, tehran, iran
عضو هیأت علمی دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-1-172&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات