این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فیض، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۱۷-۲۴

عنوان فارسی مقایسه اثر تزریق داخل صفاقی گلوکز بر یادگیری و حافظه ی فضایی موش های صحرایی نر مسن و جوان
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: اثرات بهبوددهنده ی حافظه توسط گلوکز در انواع مختلفی از روش های یادگیری مطرح گردیده و گزارشات فراوانی در این زمینه ارائه شده که برخی متناقض می باشد. از طرفی به نظر می رسد که سن حیوان در این فرآیند موثر می باشد. لذا در این پژوهش اثر تزریق گلوکز بر یادگیری و حافظه ی فضایی موش های صحرایی نر جوان و پیر مورد بررسی قرار گرفت.مواد و روش ها: به همین منظور گلوکز به میزان mg/kg 500 در زمان 10 دقیقه پیش از آموزش و به صورت درون صفاقی تزریق گردید و گروه-های شاهد نیز تحت شرایط یکسان و با حجم یکسان سرم فیزیولوژی دریافت نمودند و از دستگاه Y-mazeکه بر اساس روش احترازی فعال طراحی گردیده بود، جهت شرطی شدن احترازی فعال حیوان استفاده گردید. داده ها از طریق آزمون آنالیز واریانس و آزمون t دانشجوئی مورد بررسی قرار گرفتند.نتایج: نتایج به دست آمده نشان می دهد که تجویز گلوکز موجب افزایش یادگیری در موش های صحرایی جوان (05/0>p) و به طور قابل توجهی در موش های صحرایی پیر (01/0p<) در مقایسه با گروه شاهد می گردد. همچنین مقایسه ی آماری بین موش های پیر و جوان نشان می دهد که تاثیر مثبت گلوکز بر حافظه در موش های پیر نسبت به موش های جوان بیشتر (01/0p<) بوده است.نتیجه گیری: تجویز گلوکز پیش از آموزش، موجب افزایش یادگیری در موش های جوان و پیر می گردد. گلوکز احتمالا در مغز به وسیله ی تغییر متابولیسم نورونی، فعالیت نورونی و یا تولید میانجی های عصبی عمل می کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله یادگیری فضایی، گلوکز، مازY شکل، روش احترازی فعال، موش صحرایی

عنوان انگلیسی A comparison of the effect of intraperitoneal injection of glucose on spatial learning and memory of young and aged rats
چکیده انگلیسی مقاله Background: Despite controversy, the memory enhancing effect of glucose has been suggested in different learning methods. It seems that the age of animal is important in this practice. The present study evaluated the effects of glucose on spatial learning of young and aged rats. Materials and Methods: In this experimental study, rats in the case group received 500 mg/kg glucose 10 minutes before daily training. Subjects in the sham group received the same amount of saline. Animals were introduced to a Y-maze apparatus for the active avoidance task. Data were analyzed using one way analysis of variance and student t-test. Results: The results showed that glucose significantly improved the learning process in both young and aged rats (P< 0.05 and P< 0.01 respectively). However, the statistical comparison of the young and aged rats showed that the memory improvement following glucose administration was better in aged rather than in the young group (p< 0.01). Conclusion: Pretraining glucose administration improved learning in young and aged rats. Glucose may alter the neuronal metabolism, activity or neurotransmitter synthesis.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مریم بلارن | maryam belaran
department of biology, shahid chamaran university, ahvaz, iran
اهواز، دانشگاه علوم پزشکی شهید چمران، دانشکده علوم پایه، بخش زیست شناسی

احمد علی معاضدی | ahmad ali moazedi


علی اصغر همتی | ali asghar hemmaty


عبدالرحمن راسخ | abdorahman rasekh



نشانی اینترنتی http://feyz.kaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-637&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات