این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فیض، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۳۸-۴۵

عنوان فارسی بررسی تاثیر برنامه آموزشی با به کارگیری عزت نفس و باورهای کنترل سلامت بر ارتقای سلامت روان دانشجویان
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: مفهوم سلامت روان شامل احساس درونی خوب بودن و اطمینان از کارآمدی و اتکا به خود، ظرفیت رقابت، تعلق بین نسلی و خودشکوفایی توانایی­های بالقوه و هیجانی و غیره می­شود. سلامت روان چیزی فراتر از نبود اختلالات روانی است . این مطالعه در راستای تاثیر یک برنامه آموزشی با به کارگیری باورهای کنترل سلامت و عزت نفس بر ارتقا ی سلامت روان دانشجویان در طی سال­های 1383 تا 1386 انجام شده است. مواد و روش­ها: مطالعه حاضر یک تحقیق نیمه تجربی ا ست. نمونه­های انتخاب شده 144 نفر از دانشجویان دانشگاه­های علوم پزشکی گناباد و بیرجند می ­ب اشن د که به صورت تصادفی چندمرحله­ای در دو گروه آزمون (71) و گواه (73) برگزیده و همسان­سازی شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه­های دموگرافیک، جایگاه مهار کنترل سلامت چندوجهی ، عزت نفس روزنبرگ و GHQ-28 بودند. برنامه­ی آموزشی مورد مداخله در قالب خودشناسی و اعتماد به نفس، اعتقاد و باورهای درونی و بیرونی کنترل سلامت و عزت نفس بر روی گروه آزمون و به صورت روش بحث گروهی متمرکز در ط ی 1 1 جلسه آموزشی توسط محققین طراحی و اج ر ا شد . پرسشنامه­ها قبل، بلافاصله و پس از سه ماه از مداخله در هر دو گروه به طور مجزا ا ر ایه و مقایسه گردید ند . اطلاعات استخراج شده با استفاده از روش­های آمار توصیفی و استنباطی (آنالیز رگرسیون، ANOVA ، همبستگی و تی ) در قالب نرم­افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید. نتایج: یافته­ها نشان دادند که بین متغیرهای مورد نظر در گروه آزمون نسبت به گروه گواه، قبل و بعد از مداخله تفاوت معناداری وجود دا رد . به طوری که بلافاصله پس از مداخله باورهای بیرونی کنترل سلامت کاهش معنادار و باور درونی و عزت نفس افزایش معناداری داشتند (0001/0 p< ) . همچنین پس از سه ماه از پایان برنامه ، سلامت روان دانشجویان افزایش معناداری نشان داد (0001/0 p< ) . نتیجه­گیری: این برنامه طراح ی شده موجب توانمندی ، مشارکت و بهبود باورهای کنترل سلامت ، عزت نفس و در نهایت منجر به ارتقا ی سلامت روان دانشجویان می­شود که تداوم تاثیر آن نیاز به پیگیری و ا ستمرار دارد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سلامت روان، عزت نفس، باور کنترل سلامت، دانشجو

عنوان انگلیسی Effect of an educational program with self-esteem and health control beliefs on mental health promotion of university students
چکیده انگلیسی مقاله Background: Mental health refers to the feeling of well-being, self-confidence, self-trust and competition capacity or having the ability to cope with adversity, intergeneration attachment and fulfilling the emotional and potential abilities. Mental health is something beyond the absence of mental disorders. The present study describes a planned program to promote mental health status among university students using self-esteem and health control beliefs from 2004 to 2007 . Materials and Methods: The quasi experimental study was carried out on 144 students of Gonabad and Birjand Medical Universities. They were randomly divided into case (n=71) and control (n=73) groups. Data were collected through demographic questionnaires, multidimensional health locus of control (HLC) scales, Rosenberg's self-esteem and general health questionnaire-28 (GHQ-28). The educational program was based on using the self-concept, self-confidence, health locus of control and self-esteem as a focus group in which discussion method was used for 11 sessions. The questionnaires were collected and evaluated before, immediately after and 3 months after the intervention. Results: The results showed significant differences between selected variables in the case group compared to those in the control one, before and after the intervention (p< 0.05).The external components of HLC showed a significant decrease, while the internal HLC and self-esteem revealed a significant increase immediately after the intervention (P< 0.0001). Besides, the students' mental health significantly increased three months after the intervention (P< 0.0001). Conclusion: The findings emphasized on enforcing, participating and improving the HLC beliefs, self-esteem and the promotion of mental health in the students following the program.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Mental health, Self-esteem, Health control beliefs, Student

نویسندگان مقاله مهدی مشکی | mahdi moshki
department of public health, research center for social development and health promotion
خراسان رضوی ـ گناباد ـ سازمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی گناباد ـ مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقا سلامت
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گناباد (Gonabad university of medical sciences)

فضل اله غفرانی پور | fazlollah ghofranipoor


پرویز آزاد فلاح | parviz azad fallah


ابراهیم حاجی زاده | ebrahim hajizadeh



نشانی اینترنتی http://feyz.kaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-651&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات