این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 شهریور 1404
تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی
، جلد ۵۰، شماره ۴، صفحات ۱۳-۲۶
عنوان فارسی
چارچوب سواد اطلاعاتی ۲۰۱۶ در وبسایت کتابخانههای دانشگاههای برتر ایران و جهان و رویکرد دانشجویان به مصداقهای آن
چکیده فارسی مقاله
هدف: پژوهش حاضر به منظور شناسایی میزان حضور مصداقهای پشتیبان چارچوب سواد اطلاعاتی در وبسایت کتابخانههای دانشگاههای برتر ایران در مقایسه با وبسایت کتابخانههای دانشگاههای برتر جهان انجام پذیرفت همچنین میزان آشنایی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه فردوسی مشهد از مصداقها و میزان ضرورت و کاربرد این مصداقها از دید آنان مورد بررسی قرار گرفت. روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و به روش ارزیابانه و پیمایشی صورت پذیرفت. شیوه نمونهگیری هدفمندو نمونه شامل 10 وبسایت کتابخانهای دانشگاههای برتر ایران و 10 وب سایت از کتابخانههای دانشگاههای برتر جهان است. در بررسی رویکرد دانشجویان، تمام دانشجویان تحصیلات تکمیلی علم اطلاعات و دانششناسی به روش سرشماری مورد پیمایش قرار گرفت. ابزارهای گردآوری اطلاعات سیاهه وارسی و پرسشنامه پژوهشگرساخته است.یافتهها: 48 مصداق پشتیبان سواد اطلاعاتی شناسایی و بر پایه چارچوب سواد اطلاعاتی 2016 دستهبندی شد. بر اساس یافتههای به دست آمده، درصد فراوانی حضور مصداقهای پشتیبان سواد اطلاعاتی در وبسایتهای کتابخانههای دانشگاههای برتر جهان بیشتر از ایران است. وبسایت کتابخانه دانشگاههای واشنگتن و پنسیلوانیا (75 درصد) در رتبه نخست و وبسایت کتابخانه دانشگاه صنعتی اصفهان (23 درصد) در آخرین رتبه قرار گرفتند. یافتهها نشان داد در چارچوبی که آشنایی دانشجویان کم است، میزان استفاده از آن نیز کاهش مییابد و این دو بر ضرورت حضور آن از دید دانشجویان تأثیرگذار است. همچنین مصداقهای چارچوب جستجو به عنوان اکتشاف راهبردی بیشترین میزان آشنایی (میانگین 67/3)، ضرورت (میانگین 15/4) و استفاده (میانگین 79/2) را به خود اختصاص داد.اصالت: پژوهش براساس چارچوب سواد اطلاعاتی 2016 تدوین شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
2016 Information Literacy Framework in the Websites of Libraries of Top Iranian and World Universities and Students’ Approach towards its Criteria
چکیده انگلیسی مقاله
Purpose: paper aims to identify the supporting criteria of information literacy in the websites of university libraries, and to evaluate the library websites of Iranian top universities compared to those of the world, Furthermore, the study investigates the awareness of the supporting criteria of information literacy among the graduate students of Knowledge and information science in Ferdowsi University of Mashhad. It also studies how important the criteria and its application is from their perspective. Methodology:It's an applied research, and has been done by evaluative and surveying methods. Sampling methodology is purposeful and the sample consists of ten websites selected from each of those two said groups. In addition, to study the students' approaches, the graduate students of Knowledge and Information Science opinions are studied by census method. Data collection is done by questionnaire and check list.Findings: 48 supporting criteria of information literacy is classified according to the information literacy framework 2016. Based on the obtained findings, the existence frequency percentage of supporting criteria of information literacy is higher in the websites of world top university libraries than those of Iranians'. The Washington and Pennsylvania state universities are both ranked first with 75%, while the Isfahan industrial university is ranked last with 23%. The findings show that the framework which is unfamiliar to the students, is less applied, and seems to be less necessary from their point of view. The criterion of "searching as strategic exploration" framework is the most familiar (average 3.67), necessary (average 4.15), and applicable (average 2.79).
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سیده مهناز احمدی | seyedeh mahnaz
دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
عاطفه شریف |
استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
محسن نوکاریزی |
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
نشانی اینترنتی
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات