|
مطالعات اجتماعی ایران، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۷۸-۹۸
|
|
|
عنوان فارسی |
عناصر بنیادین پژوهش کیفی در علوم اجتماعی: هستیشناسی، معرفتشناسی، روششناسی و روش |
|
چکیده فارسی مقاله |
جنبههای هستیشناسانه، معرفتشناسانه، روششناسانه و روشی چهار جنبه از پژوهش و فهم هستند که از اهمیت خاصی برخوردارند و همگی بههم وابستهاند. در ادبیات پژوهش جداسازی هستیشناسی و معرفتشناسی، از لحاظ مفهومی، با مسئله خاصی روبهرو است. اصطلاح روششناسی نیز با بیدقتی مورد استفاده قرار میگیرد و پژوهشگران روشهای پژوهش را بهکار میگیرند بیآنکه اطلاعی از مفروضات هستیشناختی و معرفتشناختی مورد قبول خود داشته باشند. همه این مسائل بر نیاز به شفافسازی روشها، روششناسیها، معرفتشناسیها و هستیشناسیها تأکید میکند. این پژوهش مبتنی بر رویکردی نظری است. در جریان گردآوری دادهها این چهار جنبه مفهومسازی و ترکیب شده است. با مراجعه به ادبیات وسیع در این حوزه سعی شده اهمیت و ارتباط این جنبهها با یکدیگر در پژوهشهای کیفی مشخص گردد. یافتهها نشان میدهد که روششناسی و روش بههیچوجه جدا از موقعیتهای هستیشناختی و معرفتشناختی انتخاب نمیشوند. موقعیتهای متفاوت هستیشناسی و معرفتشناسی، روششناسی و روشهای متفاوتی را تولید میکند که نهایتاً منجر به دانش درباره جهان اجتماعی میگردد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
پژوهش کیفی، روش، روششناسی، معرفتشناسی، هستیشناسی، |
|
عنوان انگلیسی |
Fundamental Elemen to of Qualitative Research in Social Sciences (Ontology, Epistemology, Methodology and Methods) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The ontological, epistemological, methodological and methodical are the four aspects of research and of knowledge. Each aspect is significant in its own right, and all are interdependent. In the research literature, particular problems are expected to arise, for instance, conceptual separation of ontology from epistemology bears its own specific question. The word methodology is also often carelessly used and that researchers use research methods without knowing much about their self-agreed ontological and epistemological assumptions. All these issues accentuate the need for clarification of the methods, methodology, ontology, and epistemology. This study is based on a theoretical approach. During the data collection the aforementioned four aspects have been conceptualized and synthesized. Having referred to the extensive literature in this area, we have tried to determine the importance of these aspects and their relevance to one another in qualitative researches. The findings show that the methodology and methods can never be selected in any way apart from the ontological and epistemological positions. Different situations of ontology and epistemology produce different methodology and methods that ultimately lead to knowledge about the social world. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سهیلا صادقی فسایی | دانشیار و عضو هیئت علمی گروه جامعهشناسی دانشگاه تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
محسن ناصری راد | کارشناسی ارشد پژوهش علوم اجتماعی دانشگاه تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.jss-isa.ir/article_21465_41d4223891e65a197dee970086ad6918.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1109/article-1109-387977.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|