مطالعات اجتماعی ایران، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۵۸-۷۷

عنوان فارسی نقاشی و نگارش تکنیکی برای تحقیق با کودکان در علوم اجتماعی
چکیده فارسی مقاله تکنیک‌های تحقیق با کودکان، همگام با توسعه جامعه‌شناسی کودکی مورد استقبال پژوهشگرانی قرار گرفت که خواستار مشارکت بیشتر کودکان در پژوهش و انجام تحقیق با آنان و نه تنها درباره آنان بودند.تکنیک "نقاشی و نگارش" با ترکیب نقاشی کودک و نوشته او درباره آن، داده‌هایی منعطف به دست می‌دهد که هم برای تحلیل کمی و هم جهت تحلیل کیفی مناسب‌اند.این تکنیک را می‌توان به‌عنوان کاری انفرادی یا بخشی از یک طرح تحقیقاتی گروهی گسترده به کار برد. همچنین برای موضوعات متنوع و گروه‌های سنی مختلف کودکان استفاده شده است. در این مقاله، به معرفی این تکنیک، مزایا و محدودیت‌ها و تجربه کاربرد آن در جامعه ایران می‌پردازیم.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نقاشی و نگارش، جامعه‌شناسی کودکی، تحقیق با کودکان،

عنوان انگلیسی Painting and Writing: A Technique for Conducting Research with Children in Social Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Alongside with the development of childhood, social researchers came to pay much attention to techniques of research with children. What these social researchers have sought is an increased participation of children in their inquiries. They have looked for conducting research with rather than on children. By putting children’s drawings and writings together, ‘draw & write’ technique delivers flexible data suitable for both quantitative and qualitative analyses. This technique can be applied as an individual work or an extensive group research project. Besides, it has been used for diverse subjects and different age groups of children. In this paper we will introduce ‘draw & write’ technique, point to its pros and cons, and discuss the experience of utilizing it in the social context of Iran
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله خدیجه سفیری |
استاد دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی دانشگاه الزهرا
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)

سارا ایمانیان |
کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه الزهرا
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)


نشانی اینترنتی http://www.jss-isa.ir/article_21464_e051ec5ad09092530d1670d277eef58f.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1109/article-1109-387976.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات