مطالعات اجتماعی ایران، جلد ۵، شماره ۳، صفحات ۴۸-۷۱

عنوان فارسی ارتباطات مجازی و سایبر سایکولوژی (مطالعه رابطه میان بهرهمندی دانشجویان فنی دانشگاه تهران از وبلاگ با نگرش آنان درباره روابط مجازی)
چکیده فارسی مقاله این مقاله به طرح نظریه‌های جدید ارتباطات درباره جامعه شبکه‌ای و ارتباطات مجازی و کاربرد آن در حوزه سایبر سایکولوژی می‌پردازد. در این چهارچوب پس از ارائه مباحث جدید نظری، به منظور ارزیابی دقیق‌تر آثار اجتماعی و روان‌شناختی شبکه‌های مجازی و رسانه‌های اینترنتی، "وبلاگ" را با توجه به گسترش روزافزون و جایگاه آن در میان جوانان برگزیده است تا با اجرای تحقیقی پیمایشی، رابطه میان بهره‌مندی از این رسانه و نگرش افراد را درباره روابط مجازی تحلیل کند. بر این اساس، 310 تن از میان دانشجویان دوره کارشناسی دانشکده فنی پردیس 2 دانشگاه تهران به شیوه در دسترس داوطلبانه انتخاب شدند و بر مبنای میزان و نوع بهره‌مندی از وبلاگ در سه گروه اصلی "بلاگر"، "بلاگ‌گرد"، و "هیچ‌کدام"و دو زیرگروه جنسیتی (دختر و پسر) جای گرفتند. پرسش‌نامه سنجش نگرش مشتمل بر 22 پرسش در مقیاس لیکرت است که توسط پژوهشگران تدوین شد. نتایج این پژوهش معناداری رابطه میان بهره‌مندی از وبلاگ و نگرش دانشجویان را درباب روابط مجازی نشان داد. علاوه بر آن، رابطه میان میزان بهره‌مندی از وبلاگ و اعتماد افراد به وبلاگ و روابط بلاگی نیز با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون به‌عنوان فرضیه دوم مورد ارزیابی قرار گرفت که در این سنجش معناداری رابطه میان دو شاخص به دست نیامد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Virtual Communications and Cyber Psychology: Studying the Relationship between Students Enjoyment of the Weblog with their Attitude toward Virtual Communications (Case: Students of Technical School of University of Tehran)
چکیده انگلیسی مقاله This research aims to study and utilization of the new communication theories in the field of psychology and media psychology. Therefore, it can open a door through a new subject on cyberspace and cyber-psychology in an interdisciplinary perspective. In this regard, upon completion of the theoretical studies, an investigation was conducted to explore the relation between blog usage and attitude towards blog virtual relationships. So, 310 undergraduate students of University of Tehran based on spending time on blogs were divided into three major groups, each one includes two subgroups based on gender. All groups were asked to complete one questionnaire: Attitude towards Blog Virtual Relationships. The results show significant Pearson correlation between attitude and the time spent on blogs. Furthermore, it assessed the value of participants’ reliance to virtual relationships and its relation with blog usage through Rely Index. The results showed no significant Pearson correlation in this matter .
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله هادی خانیکی |
استادیار گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

ریحانه سادات روحانی | reyhaneh sadat
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://www.jss-isa.ir/article_21451_930c0826a89798079124128faa0f4951.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1109/article-1109-387969.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات