|
مطالعات اجتماعی ایران، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۱۵۴-۱۷۶
|
|
|
عنوان فارسی |
ذهنیت دانش آموزان در میانه گفتمان خانواده و مدرسه (مطالعه دانش آموزان دختر شهر ایلام) |
|
چکیده فارسی مقاله |
این مقاله تلاشی است برای فهم ذهنیت سوژه های اجتماعی(دانش آموزان) در میانه گفتمان های مختلف موثر(خانواده و مدرسه). پیش فرض مقاله این است که این دو نهاد همسو نیستند،بلکه در سطح اهداف و عملکرد با هم متفاوتند. در این تحقیق، با روشی تجربی تقاطع این گفتمان ها در مدرسه بررسی می شود.به این منظور با 30 دانش آموز،5 نفر از اولیای مدرسه،و 15 نفر از والدین مصاحبه کیفی انجام شده است.می توان دید که دو گفتمان خانواده و مدرسه در 4 مولفه تحصیل،مذهب،پرورش سیاسی و انضباط در مقابل یکدیگر قرار می گیرند.هر کدام دانش آموز را در تملک خود می داند و سعی میکند در زمان و مکان تحت سیطره خودش،به ذهنیت دانش آموزان مطابق با آرمان های خویش شکل دهد.بدین ترتیب گاه در سطح اهداف و گاه در سطح عملکرد بین آنها تنش وجود دارد.این تنش موجب می شود هویت دانش آموز به مواضع گوناگونی فراخوانده شود.مهمترین علت تفاوت مدرسه و خانواده در درجه استقلال آنها از گفتمان دولت است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ذهنیت-سوژه-کشمکش گفتمانی-مدرسه-خانواده-ایدئولوژی-هژمونی، |
|
عنوان انگلیسی |
Middle school students in family and school mentality discourse (the study of female students of Ilam) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سعید معیدفر | دانشیار علوم اجتماعی
سارا دارابی | کارشناس ارشد پژوهشگری علوم اجتماعی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.jss-isa.ir/article_22386_2cff197ea91ce79d45b1dde69904535b.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1109/article-1109-387959.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|