|
مطالعات اجتماعی ایران، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۷۵-۱۰۳
|
|
|
عنوان فارسی |
پژوهش عملیِ مشارکتی بهمنزله رویکرد آموزشی توانمندساز (تجربه مرکز دوستدار کودک مشتاق) |
|
چکیده فارسی مقاله |
در دانش جامعهشناسی مدرسه فضایی اجتماعی مبتنی بر روابط قدرت نابرابر تعریف میشود که در آن دانشآموزان بهلحاظ سلسلهمراتب قدرت در پایینترین سطح قرار دارند. پیامد قدرتنداشتن برای گروهی از دانشآموزان ترک تحصیل، افت تحصیلی، بیرغبتی به حضور در مدرسه، و انواع خشونتهاست که نوعی واکنش درمقابل وضعیت موجود است. سه پدیده اصلی بر حضور کودکان در مدرسه اثر دارد که عبارتاند از: شنیدهشدن صدای آنان، توانمندسازی ومشارکت آنان. برای تحقق سه اصل مزبور در مدرسهها روش پژوهشی عملی مشارکتی پیشنهاد شده است که اجرای آن در مراحل "نگاه کنید، فکر کنید و عمل کنید"، امکان شنیدهشدن بیشتر صدای دانشآموزان وتوانمندسازی افزونتر و مشارکت بیشتر آنا ن را فراهم میآورد. این مقاله تجربه اجرای این روش ـرویکرد آموزشیـ را در مرکز دوستدار کودک مشتاق گزارش کرده است. این مرکز از سال 1385 بهمثابه پروژه آموزشی، پژوهشی و اطلاعرسانی برای سوادآموزی به کودکان بازمانده از تحصیل توسط انجمن دوستداران کودک کرمان در شهر کرمان راهاندازی شده است. نتایج نشان داد برای ایجاد زمینه حضور مؤثر کودکان در فضای اجتماعی مدرسه، روش پژوهش عملی مشارکتی مفید و کارساز است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Participatory action research as an approach in pedagogy (Case study in Moshtagh Child-friendly Educational Center) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
A school, in Sociology, is defined as a social space in which the power is distributed unequally and the students, in comparison to the education system and teachers have the lowest level of power. Consequently, some of the students drop out of school, some of them do not do well in the school, and may not be eager to attend school and become violent. The three factors that affect children attendance are: hearing their voices, empowering them and their participation. To achieve these three, employing the participatory action research is suggested. Applying it as a "look, think and act" strategy, makes them to be heard and increase their power and participation. In this article, the experience of using the mentioned educational method in Moshtagh Child-friendly Educational Center is reported. The center was founded 8 years ago by the child friendly association of Kerman. Results show that in order to provide an effective place for students in a school, participatory action research is so important. But, to continue practicing this method actively, participation of the teachers is needed as well. Therefore, the teachers must be active in managing schools and their voice must be heard continuously. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سیامک زندرضوی | استادیار گروه علوم اجتماعی،دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید باهنر (Shahid bahonar university)
فریما قراری | کارشناسی ارشد جامعه شناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید باهنر (Shahid bahonar university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.jss-isa.ir/article_21234_8117a9241c9de8981be2eb95077ff53f.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1109/article-1109-387898.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|