این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 12 آذر 1404
فیض
، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۶۲-۶۹
عنوان فارسی
وضعیت نشاط و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان طی سال تحصیلی ۸۶-۱۳۸۵
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: با توجه به اهمیت نشاط در بهداشت روان و آسیب پذیری دانشجویان و نیز در راستای کمک به روانشناسی مثبت گرا از طریق دست یافتن به اطلاعاتی در زمینه نشاط، هدف از این مطالعه بررسی میزان نشاط دانشجویان و عوامل مرتبط با آن می باشد. مواد و روش ها: مطالعه به صورت مقطعی با نمونه گیری از نوع سرشماری روی 1444 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان انجام شد. شرط ورود به مطالعه اشتغال به تحصیل در تمامی مقاطع دوره های شبانه و روزانه غیر از دوره های تکمیلی در نیمسال دوم سال تحصیلی 86-1385 بود. در این پژوهش برای تعیین میزان نشاط از تست استاندارد Oxford و برای بررسی عوامل مرتبط با نشاط از پرسشنامه31 سئوالی محقق ساخته استفاده شد. نتایج: یافته ها نشان دادند 1136 نفر (7/78 درصد) از واحدهای پژوهش دختر و بقیه پسر بودند. میانگین نمره نشاط در کل دانشجویان 96/13±57/42 بود. یافته ها ارتباط معنادار آماری بین نشاط با جنس، وضعیت اقتصادی، شرکت در فعالیت های فوق برنامه، امید به آینده شغلی، رضایت از رشته تحصیلی، معدل، محل زندگی دائمی و تجربه حوادث استرس زا و نوع آن طی یک سال گذشته نشان داد، اما، با سن، وضعیت تاهل، دوره تحصیلی (شبانه–روزانه)، بومی و غیر بومی بودن، نوع دانشکده، محل زندگی فعلی، تعداد خواهران و برادران، رتبه تولد، تحصیلات و شغل والدین و منبع درآمد دانشجویان نشان نداد.نتیجه گیری: توجه به گروه های آسیب پذیر شامل؛ دختران، دانشجویان با وضعیت اقتصادی نامناسب، در معرض حوادث استرس زا، معدل پایین، ناراضی از رشته تحصیلی و نا امید از آینده شغلی ضروری است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نشاط، دانشجو، تست آکسفورد
عنوان انگلیسی
Happiness and its related factors among the students of Kashan university of medical sciences in 2006-7
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Considering the important role of happiness in mental health, the vulnerability of students and also moving toward a positive-oriented approach of psychology, this study was carried out to evaluate the level of students' happiness and its related factors. Materials and Methods: This cross-sectional study with a census type sampling was done on the undergraduate first year students of Kashan University of Medical Sciences (No=1444). The questionnaires were filled out by all eligible students during the first month of the semester. The standard Oxford test and a researcher-invited questionnaire were used to measure the level of happiness and the related factors in respectively. Chi-square, Independent t-test, ANOVA and were used to analyze data statistically. Results: 78.7% of participants were girls and the rest were boys. The mean value of happiness among the students was 42.57±13.96. There was a statistical correlation between happiness and factors like: gender, economic status, extracurricular activities, hopefulness for future occupation, academic education satisfaction, mean score of courses, current living place and stress status during last year, but no relation was found with age, marital status, types of academic education (formal/informal), domesticity of students, level of family education and wealth, number of brothers and sisters, birth order, job and financial income. The mean value of happiness among females was more than that in males.Conclusion: Paying attention to high-risk students, especially females, with poor economic status, and student under stress and low scored in courses is a mandate.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Happiness, students, Oxford test
نویسندگان مقاله
خدیجه شریفی | khadijeh sharifi
زهرا سوکی | zahra sooky
کاشان، کیلومتر 5 بلوار قطب راوندی، بلوار پزشک، دانشکده پرستاری و مامایی
زهرا تقربی | zahra tagharrobi
حسین اکبری | hosein akbari
نشانی اینترنتی
http://feyz.kaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-739&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات