این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فیض، جلد ۱۵، شماره ۳، صفحات ۲۳۲-۲۳۹

عنوان فارسی مقایسه مهارت های ادراک بینایی در دانش آموزان فلج مغزی اسپاستیک با و بدون استرابیسم ۸ تا۱۰ سال
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: بسیاری از جنبه های تکامل به بینایی وابسته بوده و یا به وسیله بینایی هدایت می شوند. اختلال در ادراک بینایی می تواند در کودکان فلج مغزی با هوش طبیعی، عقب ماندگی ذهنی ثانویه ایجاد کند. تشخیص عوامل موثر بر مهارت های ادراک بینایی و درمان زود هنگام در این کودکان می تواند از اختلالات یادگیری، کند شدن روند درمان و ایجاد مشکلات ثانویه جلوگیری کند. در این مطالعه هدف بررسی تاثیر عوامل سن تقویمی، وجود استرابیسم و جنسیت بر بهره ادراک بینایی این کودکان است. مواد و روش ها: در این مطالعه مقطعی 120 کودک (60 نفر بدون استرابیسم و 60 نفر دارای استرابیسم با تشخیص فلج مغزی اسپاستیک) 8 تا 10 ساله که از مدارس استثنایی آموزش و پرورش و کلینیک های توانبخشی شهر تهران به‌صورت تصادفی انتخاب شده بودند، وارد مطالعه شدند. نمونه ها به وسیله تست TVPS-R مورد ارزیابی قرار گرفتند.نتایج: یافته های مطالعه نشان داد که بهره ادراک بینایی (0001/0>P) و سن ادراک بینایی (0001/0>P) در گروه های سنی 8 تا 10 سال از نظر آماری معنادار است. بهره ادراک بینایی بین دو جنس دختر و پسر تفاوت معناداری نداشت (76/0=P) و نمره بهره ادراک بینایی در کودکان بدون استرابیسم به طور معناداری بیشتر از گروه دارای استرابیسم بود (0001/0>P). نتیجه گیری: در مجموع می توان گفت از بین فاکتورهای مورد مطالعه، سن و استرابیسموس تاثیر قابل توجهی بر بهره ادراک بینایی داشته، ولی جنسیت تاثیری بر بهره ادراک بینایی ندارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مهارت های ادراک بینایی، بهره ادراک بینایی، استرابیسموس

عنوان انگلیسی Comparing visual perceptual skills among 8 to 10-year-old strabismal/non-strabismal cerebral palsy children
چکیده انگلیسی مقاله Background: Most aspects of development are dependent or guided by visual system. Defect of visual perception can cause secondary mental retardation in cerebral palsy children with normal intelligence. So, identifying the effective factors on visual perceptual skills and early treatment of them in these children can prevent learning disorders, slowing the treatment process and secondary problems. This study was designed to compare the effect of chronological age, strabismus and sex factors on visual perceptual quotient. Materials and Methods: In this cross-sectional study, 120 spastic cerebral palsy children with equal numbers of strabismal/non-strabismal disorder (age 8-10 years) were randomly selected from exceptional schools of educational departments and rehabilitation clinics of Tehran and were evaluated with the test of visual perceptual skill-revised (TVPS-R). Results: The results showed that the scores of visual perceptual quotient (P< 0.0001) and visual perceptual age were significantly different among 8 to 10 years old children (P< 0.0001). There was no significant difference in visual perceptual quotient between two sexes (P=0.76) and that non-strabismal children had greater visual perceptual quotient compared to strabismal one (P< 0.0001).Conclusion: It can be concluded that age and strabismus have a significant effect on visual perceptual quotient, while this is not the case on sex.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سعید صیادی | saeed sayyadi


لاله لاجوردی | laleh lajevardi


فرانک علی آبادی | faranak aliabadi


محمد رضا کیهانی | mohammad reza keihani


لیلا عباسی | leila abbasi
department of physiotherapy, faculty of rehabilitation, shiraz university of medical sciences, shiraz, i.r. iran.
شیراز، بلوار چمران، خیابان ابیوردی 1، دانشکده علوم توانبخشی شیراز، گروه فیزیوتراپی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://feyz.kaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-176-820&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات