این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 13 مهر 1404
نشریه پژوهش های زبان و ادب غنایی
، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۵۷-۷۶
عنوان فارسی
تبیین وجوه سازواری غزلهای سعدی با ردیف کنونی موسیقی ایرانی
چکیده فارسی مقاله
چکیده تقریباً در غالب آثار موسیقی ردیفی "دستگاهی" ایران، از ازمنه قدیم- از زمانی که بر روی صفحات گرامافون ضبط میشده- تاکنون، ردّ و نشانی از غزلهای سعدی به چشم میخورد. این نشان، گاه چنان برجسته است که نوعی تعمد و اصرار در استفاده از غزلهای شیخ برای روایت موسیقایی احوال و درونیات- از سوی خواننده [و نوازنده]- و وفاق آن با مطلوبات روحی شنونده را به ذهن متبادر مینماید. پرسش، این است که چرا تا این اندازه غزل سعدی با موسیقی ایرانی عجین شده است؟ یا آن چه ویژگی سخن سعدی است که جواهر منضود او را، در روایت ردیف موسیقی، با چنین اقبالی مواجه کرده و میکند؛ آنچنانکه گویی سعدی، خود، غزلها را جز به این هدف نسروده، یا با ردیف کنونی موسیقی آشنا بوده است؟ به بیانی بهتر، آن چه لطیفه نهانی در حدیث سعدی است که، بدون هیچ ادعایی در موسیقیدانی- خلاف شعرایی مانند منوچهری، رودکی، فرخی و ... که به صراحت، به نوازندگی و خوانندگی خود اشاره میکنند- شعر وی را بیشتر از متقدمان مدعی، با ردیف موسیقی سازگاری داده است؟ نوشتار حاضر، با تکیه بر روش تحلیل محتوا، تلاشی برای پاسخ به این چراهاست.
کلیدواژههای فارسی مقاله
غزل سعدی، موسیقی دستگاهی، تحلیل موسیقایی، ردیف، گوشه،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مرتضی عباسی |
نشانی اینترنتی
http://dorredari.iaun.ac.ir/article_4161_23f3e0c823b6e714ac07d4dde2c8be1e.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1767/article-1767-364243.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات