|
جغرافیا و مطالعات محیطی، جلد ۱، شماره ۳، صفحات ۶۰-۶۲
|
|
|
عنوان فارسی |
ارزیابی و مکانیابی پارکینگهای طبقاتی با استفاده از مدل AHP)) مطالعه موردی؛ شهر اهواز |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده پارکینگها به عنوان یکی از مهمترین زیرساختهای شهری نقش عمدهای در کاهش پارک حاشیهای و روانی ترافیک ایفا میکنند. امروزه در کلانشهرها به علت محدودیت زمین و فضا با ایجاد پارکینگهای طبقاتی میتوان مدیریت بهینه در جهت افزایش خدماتدهی به حجم زیادی از وسائط نقلیه انجام داد. پارکینگهای طبقاتی زمانی میتوانند کارآیی لازم را داشته باشند که از مکان یابی مناسب فضایی- مکانی برخوردار گردند. اهواز از جمله کلانشهرهای جنوب کشور است که شبکه حمل و نقل آن در حال حاضر با مشکل اساسی کمبود پارکینگ جهت کاربری مسکونی و سایر کاربریها روبرو بوده و بارگذاری فعالیتها بدون توجه به این کاربری سبب گردیده که این مسأله به تدریج بعنوان یک معضل شهری خود را بروز دهد. این معضل در نقاط پرتراکم که از کاربریهای چندگانه شهری بویژه کاربری اداری- تجاری و گذران اوقات فراغت برخوردارند خود را به شکل حادی نمایان میسازد. این پژوهش به منظور مکان یابی بهینه پارکینگهای طبقاتی در جهت کارایی بیشتر ابتدا مطالعات اولیه جهت شناسایی معیارهای تاثیرگذار بر انتخاب مکان مناسب پارکینگ انجام، سپس با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP)[1]، وزن دهی معیارها صورت پذیرفته است در نهایت با تلفیق این مدل با سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)[2] محدودههای مناسب جهت احداث پارکینگهای طبقاتی پیشنهاد گردیده است. [1] Analytical Hierarchy Process(AHP) [2] Geographic Information System(GIS) |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سعید ملکی |
رضا زارعی |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ges.iaun.ac.ir/article_4135_bd2fb94454c3a06b18ff0339e63765d0.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1664/article-1664-362128.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|