این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 7 آذر 1404
حیات
، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۵-۱۵
عنوان فارسی
تأثیر تجزیه و تحلیل سؤالات آزمونهای پایان ترم بر کیفیت طراحی سؤال
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف:تجزیه و تحلیل سؤالات فرآیندی است که کیفیت و کمیت سؤالات و کل آزمون با آن ارزیابی میشود. این مطالعه با هدف تعیین میزان تأثیر تجزیه و تحلیل سؤالات آزمونهای پایان ترم بر کیفیت طراحی سؤال توسط اعضای هیأت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام گرفته است.روش بررسی: بررسی حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است. در این مطالعه سؤالات آزمون یکی از دروس تدریس شده توسط هر یک از اعضای هیأت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران در نیمسال دوم 84-83 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج همراه توصیههای آموزشی به صورت یک جزوه به هر یک از آنان ارایه شد. سپس در نیمسال اول 85-84، سؤالات طرح شده توسط همان اعضای هیأت علمی تجزیه و تحلیل و با نتایج نیمسال 84-83 مقایسه گردید. از تعداد 33 نفر عضو هیأت علمی 27 نفر قبل از مداخله و 21 نفر بعد از مداخله در تحقیق شرکت کردند. ابزار گردآوری دادهها چک لیست پنج قسمتی شامل فرم ظاهری متن سؤالات و گزینهها، فرم ظاهری کل آزمون، روایی محتوا، سطح سؤال در حیطه شناختی و نکات اجرایی آزمون بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آماری t، پیرسون، اسپیرمن و آزمون دقیق فیشر استفاده شد.یافتهها: قبل از مداخله 1056 سؤال و بعد از مداخله 803 سؤال مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج مقایسه شد. بین شکل متن سؤالات و گزینهها (001/0p<)، سطح سؤالات در حیطه شناختی (05/0p<)، و تحلیل گزینههای انحرافی (001/0p<) قبل و بعد از مداخله اختلاف معنادار آماری وجود داشت. اما بین ضریب دشواری و ضریب تمیز سؤالات، شکل آزمون، روایی محتوا و نکات اجرایی آزمونها قبل و بعد از مداخله اختلاف معناداری وجود نداشت. همچنین آزمون آماری پیرسون ارتباط آماری معناداری بین متغیرهای سن (004/0=p ، 535/0-=r) و سابقه کار (003/0=p ، 546/0-=r) با ضریب دشواری نشان داد.نتیجهگیری: مقایسه وضعیت کمی و کیفی سؤالات طراحی شده پایان ترم توسط اعضای هیأت علمی دانشکده پرستاری و مامایی در دو نیمسال مقطع کارشناسی نشان داد که ارایه نتایج تجزیه و تحلیل سؤالات به همراه جزوههای آموزشی به اعضای هیأت علمی در ارتقای طراحی سؤالات از جنبههای شکل متن سؤالات و گزینهها، سطح سؤالات در حیطه شناختی و گزینههای انحرافی نقش مثبت داشته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تجزیه و تحلیل سؤالات،طراحی سؤالات،اعضای هیأت علمی،پرستاری
عنوان انگلیسی
Effect of Test Item Analysis of Summative Exams on Quality of Test Designing
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Aim: Item analysis is a process in which both test items (questions) and students&apos answers are examined in order to assess the quality and quantity of the items and test as a whole. The purpose of this study was to investigate the effect of analysis of multiple choice test items of summative exams on quality of the test design by faculty members of Tehran Nursing and Midwifery School. Methods & Materials: A quasi experimental method (pre-test and post-test) without control group was used in this study. After a pilot study, 33 nursing faculty members of school of nursing and midwifery at Tehran University of Medical Sciences were chosen through census sampling. Then one of their exams designed in the second semester (83-84) were chosen to be analyzed. The analysis results were reported to the faculty members. Then their designed tests for the next semester were analyzed again. The analysis was carried out using a checklist which included item structure, whole structure of exam, content validity, and levels of thinking skills reflected in questions and criteria for holding an exam. Moreover, for the quantitative analysis of questions, item difficulty and discrimination index were calculated. Item distracter analysis was examined by calculating the percentage of examinees who selected incorrect alternatives. Integrated t-test, Pearson and Spearman correlation coefficients, and Fisher&aposs exact test were used for the statistical analysis.Results: 1056 questions before presenting the feedback and 803 questions at the end were analyzed and then the results were compared. According to the results, there was a significant difference between before and after intervention in variables item structure (P< 0.001), levels of thinking skills (P< 0.05), and item distracter analysis (P< 0.001).While there was not significant difference between item difficulty, discrimination index, whole structure of exam, content validity, and criteria that should be considered on holding of an exam. Although, Pearson correlation coefficient showed that variables such as age (r=-0.535, P=0.004), and years of services (r=-0.546, P=0.003) with difficulty index were statistically significant. Conclusion: The results emphasized that item analysis, providing feedback to the faculty members and offering educational booklets to assist them were effective means on improving some qualitative and quantitative items analysis measures.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Examination Questions,Item Analysis,Faculty
نویسندگان مقاله
مرضیه شبان | m shaban
فرهاد رمضانی بدر | badr ramezani f
نشانی اینترنتی
http://hayat.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-182&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مراقبتهای پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات