این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
حیات، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۴۱-۴۸

عنوان فارسی مقایسه تأثیر دو روش آموزشی (سخنرانی - بسته آموزشی) بر آگاهی دختران در مورد بهداشت بلوغ
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: با توجه به نقش مهم نوجوانان در آینده کشور و مشاهده نقایص موجود در اطلاعات دانش‌آموزان در مورد بهداشت بلوغ، بررسی حاضر با هدف مقایسه تأثیر دو روش آموزشی (سخنرانی- بسته آموزشی) بر آگاهی دختران در مورد بهداشت بلوغ در مدارس راهنمایی تحت پوشش پایگاه تحقیقات جمعیت دانشگاه علوم پزشکی تهران طراحی و اجرا شد.روش بررسی: طی یک مطالعه نیمه تجربی، 200 دانش‌آموز دختر از طریق نمونه‌گیری چندمرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بود. به یک گروه از طریق ارایه بسته آموزشی و به گروه دیگر از طریق سخنرانی، طی دو جلسه دو ساعته، آموزش داده شد. مرحله دوم پژوهش، 6 هفته بعد انجام شد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید.یافته‌ها: بر اساس نتایج مطالعه، میانگین نمره آگاهی بعد از آموزش نسبت به میانگین نمره قبل از آموزش، در هر دو گروه افزایش نشان داد (0001/0=p). همچنین میانگین نمره آگاهی بعد از آموزش، در گروه بسته آموزشی در مقایسه با گروه سخنرانی، بر اساس آزمون من‌ویتنی‌یو، افزایش معناداری را نشان داد (001/0>p). تفاوت میانگین نمرات آگاهی قبل و بعد از آموزش در دو گروه، مقایسه شد که در گروه بسته آموزشی به طور معناداری بیشتر از سخنرانی بود. مقایسه تفاوت نمرات هر دو گروه، قبل و بعد از آموزش نیز اختلاف معناداری را نشان داد (0001/0>p).نتیجه‌گیری: هر دو روش آموزشی، در ارتقای سطح آگاهی دانش‌آموزان، مؤثر بوده‌اند، اما مقایسه میانگین تفاضل نمرات در دو گروه، حاکی از مؤثرتر بودن روش بسته آموزشی نسبت به سخنرانی بوده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بهداشت بلوغ، آگاهی، روش‌های آموزشی، سخنرانی، بسته آموزشی

عنوان انگلیسی Effects of Lecture Presentation and Presenting Educational Packages on Girls' Knowledge About Adolescence Health
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aim: Adolescents have important role in building the societies. Some deficits were observed in students&apos knowledge regarding puberty health. This study aimed to compare the effect of two educational methods (lecture-educational package) on girl students&apos knowledge about puberty health.Methods & Materials: In this interventional study, 200 students were randomly selected through a multi stage sampling method. Data were collected using a questionnaire. One group received a self-learning educational package and the other group took part in two lecture sessions which totally lasted about four hours. The post test was taken 6 weeks later. Data analysis was performed using Descriptive and inferential statistics.Results: Results of this study showed that after intervention, both groups&apos knowledge mean scores increased significantly. Also the average of package group&aposs score after the education was more than the other group&aposs score (P< 0.001). The difference in knowledge mean scores before and after the intervention was significantly higher in the package group than in the lecture one. The comparison of scores in both groups before and after the education was significantly different (P< 0.001).Conclusion: Both educational methods can be considered to be effective in promoting students&apos knowledge however, the educational package was more effective than the lecture.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهره خاکبازان | z khakbazan
lecturer, midwifery department, faculty of nursing and midwifery, tehran university of medical sciences, tehran, iran.
مربی گروه آموزشی مامایی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

فرشته جمشیدی | f jamshidi
lecturer, midwifery department, faculty of nursing and midwifery, tehran university of medical sciences, tehran, iran.
مربی گروه آموزشی مامایی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

عباس مهران | a mehran
lecturer of biostatistics, faculty of nursing and midwifery, tehran university of medical sciences, tehran, iran.
مربی و کارشناس ارشد آمار حیاتی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

مریم دامغانیان | m damghanian
lecturer, midwifery department, faculty of nursing and midwifery, islamic azad university, tehran medical branch, tehran, iran.
مربی گروه آموزشی مامایی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی پزشکی تهران (Islamic azad university of tehran medical sciences)


نشانی اینترنتی http://hayat.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-154&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مراقبت‌های پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات