حیات، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۴۱-۴۹

عنوان فارسی رفتارهای پیشگیرانه از بیماری‌های قلبی و ارتباط آن با میزان آگاهی از عوامل خطر
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: یکی از راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی اصلاح سبک زندگی غیر سالم است. آموزش به افراد و افزایش آگاهی آنان در دستیابی به این هدف نقش مهمی داشته و تدارک برنامه‌های آموزشی مؤثر در این مسیر نیازمند شناخت میزان آگاهی و چگونگی عملکرد فعلی افراد است. بر این اساس مطالعه حاضر با هدف ارزیابی رفتارهای پیشگیرانه از بیماری‌های قلبی و تعیین ارتباط آن با میزان آگاهی از عوامل خطرساز در جامعه معلمان انجام گرفته است. روش بررسی: این مطالعه مقطعی در مدارس پنج منطقه آموزش و پرورش شهر تهران و در مورد 703 معلم اجرا شده است. روش نمونه‌گیری به صورت چند مرحله‌ای بوده و ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه‌‌ای مشتمل بر برخی مشخصات جمعیت‌شناختی، عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های ایسکمیک قلبی و رفتارهای مرتبط با عوامل خطر قابل تعدیل بود که توسط خود افراد تکمیل می‌شد. داده‌ها با نرم‌افزار آماری SPSS تحلیل شده و یافته‌ها در قالب مقادیر فراوانی و درصد، میانگین و انحراف معیار گزارش شد. برای تعیین ارتباطات از ضریب همبستگی پیرسون در سطح معناداری 05/0p< استفاده گردید. یافته‌ها: این مطالعه نشان داد اکثریت نمونه‌ها (67%) درباره عوامل خطر بیماری‌های قلبی از سطح آگاهی خوبی برخوردار هستند و میانگین نمره آنان 63/2±20/15 از مجموع 20 نمره بود. بیشترین میزان آگاهی افراد از عوامل خطر بیماری‌های قلبی مربوط به استرس و فشارهای عصبی (3/95%) بوده و کمترین میزان آگاهی درباره دیابت (2/61%) و متغیر جنسیت (6/17%) بود. در زمینه رفتارهای پیشگیری کننده از بیماری‌های قلبی تنها 7/27% نمونه‌ها از رژیم غذایی بی‌خطر استفاده می‌کردند و کمتر از نیمی از آنان (6/35%) فعالیت ورزشی مرتب داشتند. در زمینه دخانیات اکثریت نمونه‌ها (7/77%) سیگاری نبوده و در معرض دود سیگار دیگران نیز قرار نداشتند. آزمون‌های آماری بین میزان آگاهی و رفتارهای پیشگیرانه ارتباط معناداری نشان نداد. نتیجه‌گیری: یافته‌ها نشان داد جامعه معلمان از آگاهی خوبی درباره عوامل خطر بیماری‌های قلبی برخوردارند ولی این آگاهی تأثیر چندانی در رعایت رفتارهای پیشگیری کننده از این بیماری‌ها نداشته است. لذا نیاز به تدارک برنامه‌های آموزشی اثربخش در مورد سبک زندگی سالم برای کمک به تأثیر بیشتر دانسته‌های معلمان در زندگی روزمره احساس می‌شود. ضمن این که شاید از این طریق بتوان به طور غیرمستقیم بر افزایش سطح آگاهی و بهبود عملکرد دانش‌آموزان در راستای پیشگیری از بیماری‌های قلبی تأثیر گذاشت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بیماری‌های قلبی عروقی، پیشگیری، عوامل خطر، آگاهی، معلمان

عنوان انگلیسی Relationship between Preventive Behaviors and Knowledge Regarding Cardiovascular Diseases
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aim: Modification of unhealthy life style is a preventive method in cardiovascular diseases. It seems that education which results in enhancing knowledge would improve the life style. For developing effective educational plans, it is required to evaluate the knowledge and performance of the patients. So, this study aimed to determine the relationship between the teachers&apos preventive behaviors and their knowledge on cardiovascular risk factors. Methods & Materials: This cross-sectional study was conducted in five zones of Ministry of Education in Tehran. Seven hundred and three teachers participated in the study. Multi-stage sampling was used to gather data using a self-report questionnaire consisted of demographic characteristics, risk factors of CAD, and related modifiable behaviors. Data were analyzed using Pearson coefficient test to determine correlations. Results: The results showed that the majority of participants (67%) had good knowledge on cardiovascular risk factors with the mean scores of 15.20±2.63 out of 20. Stress was found to be the most recognized risk factor (95.3%). Knowledge about diabetes (61.2%) and gender (17.6%) were in the lowest level. Regarding prevention, just 27.7% of the participants reported healthy nutrition. Some of the patients (35.6%) exercised regularly and majority of them (77.7%) were not active or passive smokers. Pearson coefficient did not find any significant relationship between knowledge level and preventive behaviors among teachers. Conclusion: According to our findings, teachers&apos knowledge level on cardiovascular risk factors was good but it did not result in healthy practice. Therefore, providing effective educational programs about healthy life style can improve their daily life practices, as well as it can affect the knowledge and practice of their students about prevention of CAD.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله معصومه ایمانی پور | m imanipour
instructor, department of medical and surgical nursing, school of nursing and midwifery, tehran university of medical sciences,tehran, iran.
مربی گروه آموزشی پرستاری داخلی جراحی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

شیوا سادات بصام پور | sh bassampour
instructor, department of medical and surgical nursing, school of nursing and midwifery, tehran university of medical sciences,tehran, iran.
مربی گروه آموزشی پرستاری داخلی جراحی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

حمیدرضا حقانی | h haghani
instructor, biostatistics department, school of management and information technology, iran university of medical sciences,tehran, iran.
مربی گروه آموزشی آمار حیاتی دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://hayat.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-146&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مراقبت‌های پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات