حیات، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۴۷-۵۹

عنوان فارسی تأثیر الگوی رهبری موقعیتی بر میزان صلاحیت ارتباطی دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: ارتباطات جزء مفاهیم پایه و اولین موضوعاتی است که دانشجویان پرستاری باید آن را یاد بگیرند. رفتار آموزشی مربیان، نقش مهمی در اثربخشی آموزش بالینی برای دانشجویان دارد. هدف این مطالعه، تعیین تأثیر الگوی رهبری موقعیتی بر میزان صلاحیت ارتباطی دانشجویان پرستاری در دو دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی اراک بوده است. روش بررسی: این مطالعه نیمه تجربی با دو گروه شاهد و آزمون به صورت قبل و بعد انجام گرفته است. تعداد 75 دانشجو که واحد داخلی جراحی را در نیمسال دوم 86- 85 و ترم تابستانی اخذ کرده بودند، به صورت تصادفی انتخاب شدند. اختصاص نمونه‌ها در گروه‌های شاهد و آزمون به صورت غیرتصادفی انجام گرفت. دانشجویان و مربیان در دو گروه با یکدیگر همسان بودند. پرسشنامه سنجش صلاحیت ارتباطی دانشجویان توسط مربی و کارکنان در هفته اول کارآموزی تکمیل گردید. در گروه آزمون در مرحله حین کارآموزی «الگوی رهبری موقعیتی» به عنوان یک مداخله اجرا گردید. در انتهای کارآموزی نیز مجدداً ابزار توسط مربی و کارکنان تکمیل شد. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری تی‌زوجی و مستقل در نرم‌افزار SPSS v.13 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج آزمون آماری تی زوجی نشان داد که در گروه شاهد صلاحیت ارتباطی دانشجویان در مرحله بعد از کارآموزی نسبت به قبل از آن تغییری نکرده است (764/0=p). در حالی که در گروه آزمون نمره صلاحیت ارتباطی دانشجویان افزایش معنادار (001/0p<) یافته است. با استفاده از آزمون آماری تی‌مستقل اختلاف میانگین نمره صلاحیت ارتباطی دانشجویان بین مراحل قبل و بعد از مداخله در گروه شاهد تفاوت معناداری با اختلاف میانگین نمره صلاحیت ارتباطی گروه آزمون بین مراحل قبل و بعد از مداخله دارد (001/0p<). نتیجه‌گیری: با توجه به اهداف آموزش بالینی، به کارگیری الگوی رهبری موقعیتی در آموزش بالینی باعث ارتقای صلاحیت ارتباطی دانشجویان می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله الگوی رهبری موقعیتی، آموزش بالینی، صلاحیت ارتباطی، پرستاری

عنوان انگلیسی Effect of Situational Leadership in Clinical Education on Communication Competency of Nursing Students
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aim: Communication is one of the basic concepts which nursing students must learn. Nurse instructors&apos behaviors have key role on effective clinical education. The aim of this study was to assess the effect of situational leadership model on nursing students&apos communication competency. Methods & Materials: In this before-after trial, we recruited the students who had medical & surgical practicum in the second semester and summer of 1385-86 in public hospitals in Arak. They were selected randomly and then allocated to case (n=40) and control (n=35) groups. In the first week of practicum (before), we measured the students&apos communication competency using a self-structured questionnaire. For intervention, we defined behavioral objectives and designed a diagnosis form for identifying level of maturity and a feedback form for the students. After orientation of the students with behavioral objectives, we accompanied with main instructors based on their maturity levels in caring and applied effective leadership style. Along with the practicum period, we supervised the students&apos level of maturity in different nursing care skills. In the end (after), we measured the students&apos competency. We analyzed the data in SPSS, version 13. Results: The results showed that there was significant difference before and after the intervention (P< 0.001). Also, there was significant difference between two groups (P< 0.001). Self-evaluation showed no significant differences between students&apos competency in two groups (P=0.335). Conclusion: The situational leadership model would promote nursing students&apos communication competency.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله education, communication competency, nursing

نویسندگان مقاله زهرا پورفرزاد | z pourfarzad
msc. in nursing management, dept. of nursing education, school of medical sciences, tarbiat modares university, tehran, iran.
دانش آموخته کارشناسی ارشد آموزش مدیریت پرستاری دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

زهره ونکی | z vanaki
associate professor, dept. of nursing education, school of medical sciences, tarbiat modares university, tehran, iran.
دانشیار گروه آموزشی پرستاری دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

ربابه معماریان | r memarian
assistant professor, dept. of nursing education, school of medical sciences, tarbiat modares university, tehran, iran.
استادیار گروه آموزشی پرستاری دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://hayat.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-120&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مراقبت‌های پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات