این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
حیات، جلد ۱۵، شماره ۳، صفحات ۵-۱۱

عنوان فارسی تأثیر آموزش مدیریت زمان بر تعارض کار - زندگی در پرستاران
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش مدیریت زمان بر تعارض کار- زندگی پرستاران انجام گرفته است. روش بررسی: در مطالعه نیمه تجربی حاضر 106 نفر از پرستاران بیمارستان‌های شهید بهشتی همدان و روان‌پزشکی رازی تهران در سال 1386 بر اساس معیارهای ورود به مطالعه انتخاب شده و به روش بلوک‌های تبدیل شده تصادفی به دو گروه آزمون (47 نفر، 6 نفر از مطالعه خارج شدند) و شاهد (53 نفر) تقسیم شدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل: ویژگی‌های فردی و حرفه‌ای، تعارض کار- زندگی و مدیریت زمان بود. ابتدا دو گروه پرسشنامه‌ها را تکمیل کردند، سپس برای گروه آزمون کارگاه یک روزه آموزش مدیریت زمان اجرا شد. پرسشنامه‌ها یک ماه بعد از مداخله مجدداً توسط هر دو گروه تکمیل گردید. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS v.11.5 و آزمون‌های آماری کای‌اسکوئر، کلمنوروف، تی‌مستقل و تی‌زوجی استفاده شد. یافته‌ها: طبق آزمون‌های آماری همسانی بین دو گروه قبل از مداخله، از نظر متغیرهای ویژگی‌های فردی و حرفه‌ای اختلاف معناداری مشاهده نشد. یافته‌های حاصل از آزمون تی‌مستقل، نشان داد که دو گروه در میانگین کلی نمرات تعارض کار- زندگی قبل از مداخله تفاوت معناداری ندارند. ولی یک ماه بعد از مداخله در میانگین کلی تعارض کار- زندگی بین دو گروه اختلاف معناداری مشاهده گردید (001/0p<). یافته‌های حاصل از آزمون تی‌زوجی نیز در میانگین کلی تعارض کار- زندگی گروه آزمون قبل و یک ماه بعد از مداخله اختلاف معناداری نشان داد (001/0p<) لیکن در گروه شاهد تفاوت معناداری مشاهده نگردید. نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش نشان داد که آموزش مدیریت زمان بر کنترل تعارض کار- زندگی پرستاران مؤثر می‌باشد. لذا پیشنهاد می‌شود آموزش مدیریت زمان در برنامه‌های آموزش ضمن خدمت پرستاران قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تعارض کار، زندگی، مدیریت زمان، پرستاران

عنوان انگلیسی Effect of Time Management Training on Work-Family Conflict among Hospital Nurses
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aim: The present research attempted to investigate the effect of time management training on work-life conflict among two hospitals&apos nurses. Methods & Materials: In this randomized trial, we recruited all nurses of two public hospitals (n=106) in Hamadan and Tehran according to the inclusion criteria. We used balanced (permuted) block randomization for assigning the study sample into control (n=53) and intervention (n=47) groups. Six individuals did not participate in the study. Data were collected using two instruments: 1) work-family conflict scale and 2) time management behaviors scale. For content validity, ten experts in the field of the study commented on the items. The reliability coefficients (Cronbach&aposs alpha) for these scales were 0.86 and 0.75, respectively. All participants completed the questionnaires at baseline. The time management skills were taught in the intervention group for eight hours. One month later, all participants in two groups completed the questionnaires again. Results: Considering the baseline characteristics, the groups were homogenous. Independent sample t-test indicated no significant differences between the two groups in all dimensions before the intervention (P>0.05). There was significant difference between two groups in the work-family conflict after the intervention (P< 0.001). Also, the paired t-test showed significant difference in work-family conflict before and after the intervention in the intervention group (P< 0.001). Conclusion: According to our findings in the present research, time management training intervention had positive effect on work-family conflict among hospital nurses.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله conflict, nurses, time management, work

نویسندگان مقاله پریسا رسولی | p rasooli
msc. in pediatrics nursing, welfare amp;amp; rehabilitation university, tehran, iran
دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت پرستاری، گرایش اطفال، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

حمیدرضا خانکه | hr khankeh
assistant professor, dept. of nursing, welfare amp;amp; rehabilitation university, tehran, iran
استادیار گروه آموزشی پرستاری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

مسعود فلاحی خشکناب | m falahi khoshknab
assistant professor, dept. of nursing, welfare amp;amp; rehabilitation university, tehran, iran
استادیار گروه آموزشی پرستاری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

مهدی رهگذر | m rahgozar
assistant professor, dept. of biostatistics, welfare amp;amp; rehabilitation university, tehran, iran
استادیار گروه آموزشی آمار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)


نشانی اینترنتی http://hayat.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-108&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مراقبت‌های پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات