این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
آینه معرفت، جلد ۲۵، شماره ۳، صفحات ۱۰۵-۱۲۲

عنوان فارسی بررسی پارادوکس اعتلا به‌منزله‌ی ستایشِ طبیعتِ انسانی در اندیشه‌ی آنتوان لاوی
چکیده فارسی مقاله این مقاله به بررسی نگرش آنتوان لاوی درباره‌ی «اعتلای وجودی» می‌پردازد؛ نگرشی که در بازخوانی معنویت مبنی ‌بر خوی انسانی، تمنیات طبیعی و لذت‌های این‌جهانی است. پرسش اصلی آن است که آیا چنین تلقی‌ای‌ از اعتلا به‌مثابه‌ی ستایش طبیعت انسانی به‌نوعی پارادوکس منجر می‌شود؟ مقاله با روش تحلیلی-انتقادی به اعتبارسنجی این رویکرد می‌پردازد و بر این فرضیه استوار است که قرائت لاوی از اعتلا در بستر یگانگی انسان و شیطان شکل می‌گیرد. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که تقلیل اعتلا به لذت‌گرایی و تلاش برای نظام‌مندی آن در قالبی شبه‌دینی به تناقضی بنیادین می‌انجامد. این پارادوکس، ازیک‌سو، در سطح نظری، به‌سبب ناتوانی در تفکیک میان لذت و رنج یا لذت آنی و پایدار موجب نقص معرفت‌شناختی می‌شود و امکان ارزیابی پیامدهای اخلاقی و اجتماعی را مخدوش می‌سازد و، ازسوی‌دیگر، به‌واسطه‌ی نادیده گرفتن ابعاد عقلانی، عاطفی و متافیزیکی تجربه‌ی انسانی نیز فاقد جامعیت است. بنابراین، نتیجه‌ی مقاله آن است که نگرش لاوی به اعتلا، به‌رغم داعیه‌اش در ستایش خوی انسانی، درنهایت فاقد توان تبیین کارآمد از مفهوم اعتلای وجودی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شیطان،لذت،معنویت،ارتقای وجودی،زندگی مادی،

عنوان انگلیسی Examining the Paradox of Transcendence as an Exaltation of Human Nature in the Thought of Anton LaVey
چکیده انگلیسی مقاله This article examines Anton LaVey’s conception of existential transcendence, a view grounded in the reinterpretation of spirituality through human nature, natural desires, and worldly pleasures. The central question is whether such an account of transcendence, framed as the glorification of human nature, results in a paradox. Employing an analytical–critical method, the study evaluates the validity of this perspective and advances the hypothesis that LaVey’s reading of transcendence is constructed within the framework of human–demonic unity. The findings suggest that reducing transcendence to hedonism and attempting to systematize it within a quasi-religious structure produces a fundamental contradiction. On the theoretical level, the failure to distinguish between pleasure and suffering, or between immediate and enduring satisfaction, generates epistemological deficiencies and undermines the assessment of moral and social implications. On the experiential level, the neglect of rational, emotional, and metaphysical dimensions renders the account incomplete. The article concludes that LaVey’s approach, despite its claim to celebrate human nature, ultimately lacks the capacity to provide an adequate explanation of existential transcendence.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله شیطان,لذت,معنویت,ارتقای وجودی,زندگی مادی

نویسندگان مقاله محمد حسین کیانی |
گروه فلسفه و کلام، دانشکده‌ی مطالعات اسلامی، دانشگاه بین‌المللی اهل‌بیت، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی https://jipt.sbu.ac.ir/article_106220_e44f8b6364e652e6e254cfcef6176f82.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات