این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
حیات، جلد ۳۱، شماره ۳، صفحات ۲۲۶-۲۳۹

عنوان فارسی بررسی تأثیر آموزش خودمراقبتی به روش برگشتی بر رفتارهای ارتقادهنده سلامت در بیماران مبتلا به آسم
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: آسم یکی از بیماری¬های رایج تنفسی است و ارتقای رفتارهای سلامتی، یک راهبرد مهم و پیشگیرانه در این بیماری است. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش خودمراقبتی به روش برگشتی بر رفتارهای ارتقادهنده سلامت بیماران مبتلا به آسم انجام گرفته است.
روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی شده دو گروهی با طرح پیش¬آزمون-پس-آزمون است که در مورد 100 نفر از بیماران مبتلا به آسم مراجعه‌کننده به کلینیک شهید مفتح شهر یاسوج در سال 1402 انجام یافته است. نمونه¬ها با استفاده از ¬روش نمونه¬گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. برای بیماران گروه مداخله سه جلسه آموزشی، هر هفته یک جلسه به مدت 60 تا90 دقیقه به صورت انفرادی، به روش برگشتی انجام گرفت، در حالی که گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. ابزار گردآوری داده¬ها شامل پرسشنامه اطلاعات فردی و بیماری و پرسشنامه سبک زندگی ارتقادهنده سلامت بود. تحلیل داده¬ها با روش¬های آماری توصیفی و استنباطی در نرم¬افزار SPSS نسخه 26 انجام گرفت.
یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار نمرات رفتارهای سلامتی قبل از مداخله در گروه آزمون 05/16±52/124 و در گروه کنترل 61/16±82/121 بود که تفاوت آماری معناداری نداشتند (411/0=p)، در حالی که بعد از مداخله در گروه آزمون به 57/10±60/135 و در گروه کنترل به 92/8±26/123 رسید که تفاوت بین آن¬ها معناداری بود (001/0>p) و در گروه آزمون افزایش چشم¬گیری داشت.
نتیجه‌گیری: آموزش خودمراقبتی به شیوه برگشتی، به عنوان یک روش آموزشی ساده، کاربردی و کم هزینه برای افراد مبتلا به آسم، جهت ارتقای رفتارهای سلامتی توصیه می¬شود.
ثبت کارآزمایی بالینی: IRCT20230529058325N1
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خودمراقبتی، روش برگشتی، رفتارهای ارتقادهنده سلامت، آسم

عنوان انگلیسی The impact of self-care education in a retrospective manner on health-promoting behaviors in patients with Asthma
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aim: Asthma is a prevalent respiratory disease, and encouraging health behaviors is a crucial preventive strategy for managing the condition. This study aimed to assess the impact of self-care education delivered retrospectively on health-promoting behaviors in patients with asthma.
Methods & Materials: This two-group randomized clinical trial with a pre-test-post-test design was conducted on 100 asthma patients visiting Shahid Mofatteh Clinic in Yasuj in 1402. Participants were selected through convenience sampling and randomly assigned to either the intervention or control group. The intervention group received three individual training sessions, one per week lasting 60 to 90 minutes each, delivered retrospectively. The control group did not receive any training. Data was collected using questionnaires on personal and disease information, as well as health-promoting lifestyle. Data analysis was conducted using descriptive and inferential statistical methods in SPSS version 26.
Results: Prior to the intervention, the mean health behavior scores in the experimental group were 124.52±16.05, and in the control group were 121.82±16.61, showing no statistical significance (P=0.411). However, following the intervention, the scores increased to 135.60±10.57 in the experimental group and 123.26±8.92 in the control group, with a statistically significant difference (P<0.001) indicating a significant improvement in the experimental group.
Conclusion: Self-care education delivered in a retrospective manner is recommended as a simple, practical, and cost-effective educational approach for individuals with asthma to enhance health behaviors.
Clinical trial registry: IRCT20230529058325N1
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله self-care, retrospective, health-promoting behaviors, Asthma

نویسندگان مقاله فروغ انصاری‌نیک | Forough Ansarinik
Dept. of Medical Surgical Nursing, School of Nursing and Midwifery, Hormozgan University of Medicine Sciences, Bandar Abbas, Iran
گروه آموزشی پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندر عباس، ایران

معصومه مهدوی فر | Masoomeh Mahdavifar
Dept. of Medical Surgical Nursing, School of Nursing and Midwifery, Hormozgan University of Medicine Sciences, Bandar Abbas, Iran; Mother and Child Welfare Research Center, Hormozgan University of Medicine Sciences, Bandar Abbas, Iran
گروه آموزشی پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندر عباس، ایران؛ مرکز تحقیقات مراقبت‌های مادر و کودک، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندر عباس، ایران

سعید حسینی تشنیزی | Saeed Hosseini Teshnizi
Dept. of Biostatistics, School of Nursing and Midwifery, Hormozgan University of Medicine Sciences, Bandar Abbas, Iran
گروه آموزشی آمار زیستی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندر عباس، ایران

عارف فقیه | Aref Faghih
Dept. of Medical Surgical Nursing, School of Nursing and Midwifery, Hormozgan University of Medicine Sciences, Bandar Abbas, Iran
گروه آموزشی پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندر عباس، ایران


نشانی اینترنتی http://hayat.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4845-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مراقبت‌های پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات