این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 28 آبان 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۲۷، شماره ۴، صفحات ۲۷۷-۲۸۵
عنوان فارسی
مقایسه اثربخشی آموزش مهارتهای مثبتاندیشی و درمان فعالسازی رفتاری بر تمایز خود و اضطراب سلامت در بیماران دیابتی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: تمایز خود و اضطراب سلامت از عواملی هستند که نقش مهمی در بیماران دیابتی ایفا میکنند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش مهارتهای مثبتاندیشی و درمان فعالسازی رفتاری بر تمایز خود و اضطراب سلامت در بیماران دیابتی انجام شد. روش کار: جامعه آماری این کارآزمایی بالینی شامل کلیه بیماران دیابتی مراجعهکننده به کلینیک دیابت ونوشه در شهرستان قائمشهر، ایران، در سال 1399-1400 بود. 45 بیمار دیابتی با استفاده از نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در 3 گروه مساوی قرار گرفتند. گروههای آزمایشی اول و دوم مداخلات درمانی را در 6 و 8 جلسه دریافت کردند و گروه کنترل در لیست انتظار بود. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه تمایز خود و پرسشنامه اضطراب سلامت بود. دادههای بهدستآمده با استفاده از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی با نرمافزار SPSS 22 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: یافتهها نشان داد که هر دو مداخله درمانی، تمایزیافتگی خود و اضطراب سلامت را در بیماران مبتلا به دیابت کاهش دادهاند و تأثیر این مداخلات درمانی در مرحله پیگیری پایدار بوده است (0.05>P). همچنین نتایج آزمون تعقیبی بونفرونی نشان داد که اثربخشی مداخله آموزش مهارتهای مثبتاندیشی بر متغیرهای پژوهش بیشتر بوده است (0.05>P). نتیجهگیری: بر اساس یافتهها، آموزش مهارتهای مثبتاندیشی و مداخلات درمانی فعالسازی رفتاری میتوانند بهطور مؤثری تمایزیافتگی و اضطراب سلامت بیماران مبتلا به دیابت را بهبود بخشند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اضطراب سلامت، تمایزیافتگی، درمان فعالسازی رفتاری، دیابت، مثبتاندیشی
عنوان انگلیسی
Comparing the effectiveness of positive thinking skills training and behavioral activation therapy on differentiation of self and health anxiety in diabetic patients
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Differentiation of self and health anxiety are factors that play a significant role in diabetic patients. Therefore, the present study aims to compare the effectiveness of positive thinking skills training and behavioral activation therapy on differentiation of self and health anxiety in diabetic patients. Materials and Methods: The statistical population of this clinical trial included all patients with diabetes who were referred to the Vanoshe Diabetes Clinic in Qaemshahr city, Iran, in 2020-2021. Forty-five patients with diabetes were selected using accessible sampling and randomly assigned to 3 equal groups. The first and second experimental groups received therapy interventions in 6 and 8 sessions, and the control group was on the waiting list. The research instruments included the differentiation of self-questionnaire and health anxiety inventory. The obtained data were analyzed using a repeated measure of variance analysis and Bonferroni post hoc test with SPSS 22. Results: The findings showed that both therapy interventions reduced differentiation of self and health anxiety in patients with diabetes, and the effect of these therapeutic interventions in the follow-up phase has been stable (P< 0.05). Also, the Bonferroni post hoc test results showed that the effectiveness of positive thinking skills training intervention on research variables was higher (P< 0.05). Conclusion: Based on the findings, positive thinking skills training and behavioral activation therapy interventions can effectively improve the differentiation and health anxiety of patients with diabetes.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Behavioral Activation Therapy, Diabetes, Differentiation, Health anxiety, Positive thinking
نویسندگان مقاله
| Sedigheh Rostami
Ph.D. student, Department of Psychology, Gorgan Branch, Islamic Azad University, Gorgan, Iran.
| Hamzeh Akbari
Assistant professor, Department of Psychology, Gorgan branch, Islamic Azad University, Gorgan, Iran.
| Hassan Abdollahzadeh
Assistant professor, Department of Psychology, Payame Noor University, Behshahr, Iran.
نشانی اینترنتی
https://jfmh.mums.ac.ir/article_26857.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات