این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نشریه روان پرستاری، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تأثیر برنامۀ آموزشی یادگیری تنفس بر شفقت به خود و علائم اضطرابی نوجوانان دختر و پسر
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر برنامۀ آموزشی یادگیری تنفس بر شفقت به خود و علائم اضطرابی نوجوانان بود.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع مطالعات آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون همراه با گروه کنترل فعال بود. جامعۀ آماری شامل کلیۀ نوجوانان در حال تحصیل در مقطع متوسطۀ دوم شهر اردبیل در سال تحصیلی ۱۴۰4-1403 بودند که از آن‌ها، 60 نوجوان (30 دختر و 30 پسر) با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای به‌عنوان نمونه انتخاب شده و به‌صورت تصادفی در دو گروه برنامۀ یادگیری تنفس و دو گروه کنترل گماشته شدند. جهت سنجش متغیرهای پژوهش، از پرسش‌نامۀ شفقت به خود (SCS؛ شامل 26 آیتم، دامنۀ نمره: 26-130) و مقیاس غربالگری علائم اختلالات اضطرابی کودکان (SCARED؛ شامل 41 آیتم، دامنۀ نمره: 0-82) استفاده شد. گروه مداخله، برنامۀ آموزشی یادگیری تنفس را طی 6 هفته و گروه دوم، گفت‌وگوی روزمرۀ به‌طور همزمان دریافت کردند. داده‌های به دست آمده با تحلیل کوواریانس چندمتغیره (مانکوا) و در نرم‌افزار SPSS نسخۀ 26 انجام شد.
یافته‌ها: در دختران، مداخله به‌طور معناداری بر شفقت به خود (98/7ΔM= ، 34/0 = η²، 001/0 > p) و علائم اضطرابی (68/7-ΔM=، 61/0 = η²، 001/0 > p) مؤثر بود. همچنین در پسران، مداخله به‌طور معناداری بر شفقت به خود (25/7ΔM= ، 36/0 = η²، 001/0 > p) و علائم اضطرابی (65/9-ΔM= ، 62/0 = η²، 001/0 > p) مؤثر بود.
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌ها می‌توان نتیجه گرفت که برنامۀ آموزشی یادگیری تنفس بر شفقت به خود و علائم اضطراب نوجوانان مؤثر بوده و می‌تواند به‌منزلۀ مداخله‌ای پیشگیرانه در جمعیت عمومی نوجوانان مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شفقت به خود، اضطراب، نوجوان، ذهن‌آگاهی، برنامه یادگیری تنفس

عنوان انگلیسی The Effect of Learning to BREATHE curriculum on Self-Compassion and Anxiety Symptoms in adolescent girls and boys
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The present study aimed to examine the effectiveness of a Learning to BREATHE (L2B) program on self-compassion and symptoms of anxiety disorders in adolescents.
Methods: The present study was an experimental study with a pre-test-post-test design with an active control group. The statistical population included all high school students in Ardabil during the 2024-2025 academic year. From this population, 60 adolescents (30 girls and 30 boys) were selected through cluster random sampling and randomly assigned to either the L2B group or the control group. To measure the study variables, the Self-Compassion Scale (SCS; 26 items, score range: 26-130) and the Screen for Child Anxiety Related Emotional Disorders (SCARED; 41 items, score range: 0-82) were used. The intervention group received L2B over six weeks, while the second group simultaneously engaged in daily. The collected data were analyzed using multivariate analysis of covariance (MANCOVA) in SPSS version 26.
Results: In girls, the intervention significantly affected self-compassion (ΔM=7.98, η² = 0.34, p < 0.001) and anxiety symptoms (ΔM= -7.68, η² = 0.61, p < 0.001). Similarly, in boys, the intervention significantly affected self-compassion (ΔM: 7.25, η² = 0.36, p < 0.001) and anxiety symptoms (ΔM: -9.65, η² = 0.62, p < 0.001).
Conclusion: Based on the findings, it can be concluded that the L2B program is effective in enhancing self-compassion and reducing anxiety symptoms in adolescents and can be used as a preventive intervention in the general adolescent population.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Self-compassion, Anxiety, Adolescent, Mindfulness, Learning to BREATHE

نویسندگان مقاله علی رضا عیوض‌نژاد فیروزسالاری | alireza Eivaznezhad Firouzsalari


محمد نریمانی | Mohammad Narimani


سجاد بشرپور | Sajjad Basharpoor



نشانی اینترنتی http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-2629-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات