این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نشریه روان پرستاری، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تدوین و آزمون مدل علی نگرش به اعتیاد دانش آموزان بر اساس ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی با نقش میانجی گری عدم تحمل ناکامی و دشواری تنظیم هیجان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: امروزه شیوع سوء مصرف مواد در میان جوانان و نوجوانان ما به سطوح هشدار دهنده رسیده است، به طوری که مدارس به طور مستقیم تحت تاثیر قرار می گیرند. حفاظت از جامعه در برابر این تهدید بسیار مهم است. هدف پژوهش حاضر پیش بینی نگرش به اعتیاد دانش آموزان بر اساس ارضاء نیازهای بنیادین روانشناختی با نقش میانجی گری عدم تحمل ناکامی و دشواری تنظیم هیجان بود.
 روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی با استفاده از مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش دانش آموزان متوسطه دوره دوم شهر بندرترکمن (دختر / پسر) به تعداد 388  نفر در سال 403-404 بودند که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها با ابزارهای اندازه گیری شامل پرسشنامه نیازهای بنیادین روانشناختی، پرسشنامه عدم تحمل ناکامی، مقیاس دشواری در تنظیم هیجانی و پرسشنامه نگرش سنج مواد مخدر استفاده شد. برای تحلیل داده ها از همبستگی پیرسون، مدل یابی معادلات ساختاری و از نرم افزار26  spss- و AMOS-24  استفاده شد.
یافته ها: اثر مستقیم نیاز به خودمختاری بر نگرش به اعتیاد (12/0-β =  ، 46/0 < p)، عدم تحمل ناکامی (30/0- β = ، 35/0

p) مثبت و معنی دار است. همچنین شاخص های برازش نشان داد، مدل پژوهش از برازش مطلوبی برخودار است. یافته های دیگر پژوهش نشان داد که عدم تحمل ناکامی و دشواری تنظیم هیجانی بین دو متغیر نیاز به شایستگی و نگرش به اعتیاد نقش میانجی دارند .
 نتیجه گیری: نتایج پژوهش شناخت تازه ای از عوامل موثر در پبشگیری از اعتیاد ارائه می دهد. با توجه به یافته های مطالعه حاضر، گسترش آموزش های روانشناختی در دبیرستان ها برای بهبود نیازهای بنیادین روانشناختی، ارتقاء تنظیم هیجانی و تحمل ناکامی در نوجوانان جهت پیشگیری از نگرش به اعتیاد ضرورت دارد.
 

کلیدواژه‌های فارسی مقاله کلید و اژه، نیازهای بنیادین روانشناختی، دشواری در تنظیم هیجان، عدم تحمل ناکامی، نگرش به اعتیاد

عنوان انگلیسی Developing and testing a causal model of students' attitudes towards addiction based on the satisfaction of basic psychological needs with the mediating role of frustration intolerance and difficulty in emotion regulation
چکیده انگلیسی مقاله Abstract
Introduction:Today, the prevalence of substance abuse among our youth and adolescents has reached alarming levels, so that schools are directly affected. Protecting society from this threat is very important. The aim of the present study was to predict students' attitudes towards addiction based on the satisfaction of basic psychological needs with the mediating role of frustration intolerance and difficulty in regulating emotions.
Method:The present study was a correlational study using structural equation modeling (SEM). Test analysis was performed using SPSS version 26 and AMOS version 24 software.The statistical population of the study was 388 second-year high school students (girls/boys) in Bandar Turkmen city in the year 2014-2015, who were selected using a multi-stage cluster sampling method. Data were collected using measurement tools including the Basic Psychological Needs Questionnaire (LaGuardia, Deci, & Ryan, 2000), Harrington's Intolerance of Frustration Questionnaire (2005), Gratz and Romer's Difficulty in Emotional Regulation Scale (2004), and the Delaware Drug Attitudes Questionnaire (2004).
Findings: The direct effect of the need for autonomy on attitudes towards addiction (β = -0.12, p< 0.46), frustration intolerance (β = -0.30, p< 0.35), and difficulty in emotional regulation (β=-0.04,p<0.83) was not significant. The direct effect of the need for relatedness on attitudes towards addiction (β = -0.16, p < 0.48) was positive and no significant effect was observed. However, the direct effect of the need for competence on attitudes towards addiction (β = -0.41, p < 0.02), frustration intolerance (β = -1.58, p <0.00),and difficulty in emotional regulation (β = -1.52, p< 0.00) was negative and significant. The effect of the need for relatedness on frustration intolerance (β = -1.47, p< 0.01) and difficulty in emotional regulation (β =-1.4, p < 0.00) was positive and significant. Also, the fit indices showed that the research model has a good fit. Other findings of the study showed that frustration intolerance and difficulty in emotional regulation play a mediating role between the two variables of need for competence and attitude towards addiction.
Conclusion: The results of the study provide new understanding of the effective factors in preventing addiction. In light of the findings of the present study, it is necessary to expand psychological education in high schools to improve basic psychological needs,promote emotional regulation, and tolerate frustration in adolescents to prevent attitudes toward addiction.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Basic Psychological Needs, Difficulty in Emotion Regulation, Frustration Intolerance, Attitude towards Addiction

نویسندگان مقاله شعبان حیدری | Shaban haydari@iausari
Islamic Azad University,Sari,Iran
دانشگاه آزاد اسلامی

نازمحمد کر | nazmohammad kor
Islamic Azad University,Sari,Iran
دانشگاه آزاد اسلامی

حسین علی قنادزادگان | Hossein Ali GhanadZdegan
Islamic Azad University,Sari,Iran
دانشگاه آزاد اسلامی


نشانی اینترنتی http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-2435-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات