p) مثبت و معنی دار است. همچنین شاخص های برازش نشان داد، مدل پژوهش از برازش مطلوبی برخودار است. یافته های دیگر پژوهش نشان داد که عدم تحمل ناکامی و دشواری تنظیم هیجانی بین دو متغیر نیاز به شایستگی و نگرش به اعتیاد نقش میانجی دارند . نتیجه گیری: نتایج پژوهش شناخت تازه ای از عوامل موثر در پبشگیری از اعتیاد ارائه می دهد. با توجه به یافته های مطالعه حاضر، گسترش آموزش های روانشناختی در دبیرستان ها برای بهبود نیازهای بنیادین روانشناختی، ارتقاء تنظیم هیجانی و تحمل ناکامی در نوجوانان جهت پیشگیری از نگرش به اعتیاد ضرورت دارد.