این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۳۵، شماره ۲۴۹، صفحات ۹۵-۱۰۰

عنوان فارسی موانع و چالش‌های آموزش بهداشت از دیدگاه کارکنان بهداشتی شهر بیرجند: یک مطالعه تحلیل محتوا کیفی
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: آموزش بهداشت در ایران با چالش‌ها و موانع متعددی روبرو است که بر کیفیت و اثربخشی آن تأثیر می‌گذارد. شناسایی و رفع این موانع می‌تواند منجر به ارتقای وضعیت موجود شود. لذا مطالعه حاضر با هدف تبیین موانع و چالش‌های آموزش بهداشت از دیدگاه کارکنان بهداشتی شهر بیرجند، انجام پذیرفت.
مواد و روش ها: این مطالعه یک پژوهش کیفی با رویکرد تحلیل محتوای قراردادی است که در آن ۱۲ نفر از کارکنان سیستم بهداشتی درمانی بیرجند در پاییز 1402 به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و نظرات آن‌ها درباره موانع و چالش‌های آموزش بهداشت بررسی شده است. مصاحبه‌های نیمه‌ ساختار یافته به صورت حضوری انجام و تا زمان اشباع داده‌ها ادامه یافت. میانگین مدت زمان مصاحبه‌ها 30 دقیقه بود. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از الگـوی آنـالیز قیاسی الـو و کینگاس استفاده شد.
یافتهها: در این مطالعه ۲۶ کد در 17 زیر طبقه فرعی، ۶ طبقه فرعی شامل ضعف در سیاستگذاری و مدیریت، عوامل مرتبط با کارکنان، عوامل مرتبط با مراجعین، ضعف در همکاری با سایر ارگانها، ضعف در برنامهها و ضعف در زیرساختها و در 2 طبقه اصلی موانع انسانی و موانع غیر انسانی دسته‌بندی شدند.
استنتاج: نتایج مطالعه نشان ‌دهنده ضعف‌ها و چالش‌های مهم انسانی و غیر انسانی در آموزش بهداشت است. ضروری است با توجه به چند بعدی بودن موانع آموزش بهداشت، جهت ارتقاء آن، برنامه‌ای جامع و هماهنگ در سطوح مختلف سیاست‌گذاری تدوین گردد که با مشارکت فعال ذینفعان برنامه (مدیران، کارشناسان و اعضای جامعه) به رفع چالش‌های موجود بر سر راه آموزش بهداشت بپردازد. تاثیر این برنامه بر جامعه طی ارزشیابی‌های مستمر در سطوح مختلف نظام سلامت بررسی شود. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش بهداشت، ارتقا سلامت، بهداشت عمومی، کارکنان بهداشت جامعه، مراکز بهداشتی و درمانی، مطالعه کیفی

عنوان انگلیسی Obstacles and Challenges of Health Education from the Perspective of Health Workers in Birjand, Iran: A Qualitative Content Analysis Study
چکیده انگلیسی مقاله
  Background and purpose: Health education in Iran faces numerous challenges and obstacles that affect its quality and effectiveness. Identifying and addressing these obstacles could improve the current situation. Therefore, the present study was conducted to explore the obstacles and challenges of health education within the comprehensive health system of Birjand, Iran.  Materials and methods: This study employed a qualitative design with a conventional content analysis approach. Twelve personnel from the health care system of Birjand were selected to explore their perspectives on the obstacles and challenges of health education in fall 2023. Semi-structured, face-to-face interviews were conducted until data saturation was reached, with an average duration of 30 minutes per interview. Data were analyzed using the deductive content analysis framework of Elo and Kyngäs.  Results: A total of 136 initial codes were extracted from the interviews. After merging, these codes were organized into 26 codes, 17 sub-classes, 6 sub-categories, and 2 main categories. The sub-categories included: weaknesses in policy-making and management, factors related to employees, factors related to clients, weaknesses in inter-organizational cooperation, weaknesses in programs, and weaknesses in infrastructure. The two main categories were human barriers and non-human barriers.  Conclusion: The study results highlight significant human and non-human barriers in health education. Given the multidimensional nature of these barriers, it is essential to develop a comprehensive and coordinated program at multiple policymaking levels to address the challenges in health education, with the active participation of stakeholders, including managers, experts, and community members. Furthermore, the impact of such a program on society should be evaluated continuously across different levels of the health system.  
    
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله health education, health promotion, public health, community health workers, health care centers, qualitative study

نویسندگان مقاله فاطمه گلدانی مقدم | Fatemeh Goldani Moghaddam
PhD Student, Department of Health Education and Health Promotion, Faculty of Health, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
دانشجوی دکتری تخصصی، گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

نوشین پیمان | Nooshin Peyman
Professor, Department of Health Education and Health Promotion, Faculty of Health, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
استاد، گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

الهام چارقچیان خراسانی | Elham Charoghchian Khorasani
Assistant Professor, Department of Health Education and Health Promotion, Faculty of Health, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
استادیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-18390-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت
نوع مقاله منتشر شده کیفی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات