این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جغرافیا و آمایش شهری منطقه ای، جلد ۱۵، شماره ۵۶، صفحات ۶۷-۹۸

عنوان فارسی بررسی و تحلیل عوامل مؤثر بر برندسازی شهرهای میانی (نمونۀ موردی: شهر بهبهان)
چکیده فارسی مقاله تاریخ بهبهان همواره و همه‌جا با تاریخ آریاگان (ارجان، ارگان) همراه بوده و اساساً یکی شمرده می‌شود.این شهر با پیشینه تاریخی و لایه‌های گازی زیرزمینی، مناطق نفت‌خیز، زمین‌های کشاورزی مرغوب و وسیع، نرگس­زارها و فرآورده‌های لبنی مرغوب و سایر پتانسیل‌هایی که دارد، برای حضور در عرصه برندسازی شهری و خلق برندی منحصربه­خود برای بهره‌مندی از مزیت‌های برندینگ شهری هنوز به جایگاه مناسب خود در این زمینه دست نیافته است. در همین راستا، هدف پژوهش حاضر بررسی و تحلیل عوامل مؤثر بر برندسازی شهر بهبهان می‌باشد. این پژوهش به­لحاظ هدف، کاربردی است و از نظر نوع و ماهیت، در زمره تحقیقات توصیفی-تحلیلی به­شمار می­رود. گردآوری داده­ها با استفاده از روش‌های کتابخانه‌ای و میدانی و با ابزار پرسش­نامه محقق­ساخته صورت گرفت. جامعه آماری این پژوهش را تمامی افراد بالا 18 سال ساکن در شهر بهبهان تشکیل دادند که با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 374 نفر تعیین­گردید؛ روش نمونه‌گیری به­صورت تصادفی بوده است. در بخش یافته‌های این پژوهش، نتایج حاصل از آزمون‌های آماری فریدمن و ضریب هم­خوانی کندال نشان­داد که ویژگی‌های اجتماعی-فرهنگی، معماری-تاریخی، اقتصادی و زیست‌محیطی تأثیر معناداری بر فرآیند برندسازی شهر بهبهان دارند (Sig<0.05). در بُعد اجتماعی- فرهنگی، مؤلفه‌هایی چون امکانات آموزشی و افزایش سرقت، بیشترین تأثیر و عواملی مانند تنوع قومیتی و مذهبی‌بودن شهر کمترین تأثیر را دارند. در بُعد معماری-تاریخی، برگزاری مسابقات مرتبط با تاریخ شهر و نحوه نگهداری مطلوب مکان‌های تاریخی در صدر رتبه‌بندی قرار می­گیرند. در بُعد اقتصادی نیز وجود پالایشگاه‌های بیدبلند و وفور نیروی کار، بیشترین نقش را ایفا کرده­اند. در نهایت، در بُعد زیست‌محیطی، سد مارون و فضای سبز شهری مهمترین عناصر مؤثر شناخته شدند. تمامی نتایج از نظر آماری معنادار و نشان‌دهنده همسویی پاسخ‌دهندگان در ارزیابی متغیّرها می­باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شهرهای میانی،برندسازی شهری،شهر بهبهان،ارجان،

عنوان انگلیسی Investigating and Analyzing the Factors Affecting on Intermediary Cities’ Branding: (Case Study: Behbahan City)
چکیده انگلیسی مقاله The  history of Behbahan City’ has always and everywhere been associated with the history of Aryagan (Arrajan or Argan) region, which are considered  as one region basically. With its historical background and underground gas layers, oil-rich areas, high-quality and vast agricultural lands, daffodil fields, high-quality dairy products, and other potentials, this city has not yet found its proper place in being present in urban branding and creating a unique brand to benefit from the advantages of urban branding. In this regard, the present study aims to investigate and analyze the factors affecting the branding of Behbahan City. The study employed an applied descriptive-analytical research method. It used library and field study (a researcher-made questionnaire) techniques to gather the data. The research statistical population consisted of all Behbahan citizens over 18 years old, and the sample size of 374 individuals was determined using the Cochran formula. A random sampling technique was employed to select the participants. In the findings section of this study, the results of the Friedman test and Kendall’s coefficient of concordance revealed that socio-cultural, architectural-historical, economic, and environmental characteristics had a statistically significant impact on the city branding process of Behbahan (Sig < 0.05). In the socio-cultural dimension, factors such as educational facilities and the increase in theft had the most substantial influence, whereas elements like ethnic diversity and the city’s religious character showed the least impact. Within the architectural-historical dimension, organizing competitions related to the city’s history and proper maintenance of historical sites ranked highest in importance. Economically, the presence of Bidboland refineries and the abundance of labor played the most significant roles. Lastly, in the environmental dimension, the Maroun Dam and the city’s green spaces were identified as the most influential components. All findings were statistically significant and indicated strong agreement among respondents in evaluating the variables.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله شهرهای میانی,برندسازی شهری,شهر بهبهان,ارجان

نویسندگان مقاله مجید گودرزی |
دانشیار گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

زهرا سلطانی |
استادیار گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

مجتبی دانایی |
دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران


نشانی اینترنتی https://gaij.usb.ac.ir/article_9316_d25b7f5b75983c7510be521f9ac19d27.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات