این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 27 مهر 1404
جامعه شناسی هنر و ادبیات
، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۷-۲۳
عنوان فارسی
سید مرتضی آوینی؛ سوژه هنر انقلاب
چکیده فارسی مقاله
کامران آوینی، سید مرتضی آوینی، سید شهیدان اهل قلم. روند حرکت شخصیتی را نشان میدهد که با «هر آن که جز خود» آغاز و با «روایت فتح» ادامه و در بیست فروردین 1372 به هنرمند معیار انقلاب تبدیل شد. حیات آوینی همواره ظهوریافته با مکتوبات و مستندهای بصری بوده و تاثیرات برآمده از آن آثار نمایانگر شیوهای از ظهور امر اجتماعی/سیاسی در ایران معاصر است.
چگونگی ساخت سوژه آوینی و فرایندی که به ساخت این سوژه میانجامد آشکارگی عملکرد مفهومی/عملی حکشده در زیست اجتماعیست که تحلیل پدیدارشناسانه آن را از یک امر «درخود» به «برای خود» بدل میسازد تا بدین طریق پیوند زنده هر سوژه با تاریخ پدیداریاش را آشکار و نقش بنیادین ارتباط میان عناصر منظومهگون را در «کشف» کیستی سوژهها برجسته سازد. اما آن چه در این میان مسئله آوینی را قابل مطالعه می کند سوژه وارگی او پس از فقدان است و این یعنی فهم ساز و کاری که پس از شهادت سوژه آوینی را در ساز و کار حوزه عمومی چنان برجسته ساخت که در ایام حیات آگاهانه سعی به فاصلهگیری از آن داشت تا جایی که مجموعه روایت فتح فاقد تیتراژی که نام او در آن درج شود بود.بدین ترتیب میتوان از فرایندی پرسید که در آن «قدرت»سوژهها را تولید و تحت اقتدار خود حفظ میکند و اگر قدمی به پیش برداریم میتوان به میانجی بررسی زیست/آثار آوینی فرایند تبدیل او از یک «فرد» به «سوژه»ی هنر انقلاب را صورتبندی کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پدیدارشناسی،بحران،هویتگرایی،اصالت،روایت فتح،
عنوان انگلیسی
Seyed Morteza Avini: The Subject of islamic Revolutionary Art
چکیده انگلیسی مقاله
Kamran Avini, Seyyed Morteza Avini:The Master Martyr of Penmen (Seyed Shahidan Ahl Qalam)
This passage depicts the personal journey of an individual who transformed alongside the external world, embracing each change to its fullest extent. Avini's three distinct phases in life, each manifested through his writings and visual productions, left a profound impact, shaping or reflecting a segment of Iran's contemporary socio-political and cultural landscape.
This article aims to shed light on the conflicts that such individuals carry within themselves by examining Avini's three distinct phases of life and their interwoven nature.It is important to note that these conflicts are not merely personal but rather reflect the collective experience of our society. We strive to perceive Avini not through the prevailing official lens nor through a hostile, context-detached perspective, but rather in a phenomenological manner with empathetic detachment.
The construction of the Avini subject and the process that led to its formation, the historical emergence of the subject, and the manifestation of the conceptual/practical function in social life are all aspects that phenomenological analysis transforms from an "in-itself" to a "for-itself," setting aside the atomized and unconnected approach and highlighting the fundamental role of the relationship between elements within a system in the "discovery" of who the subjects are. However, what makes Avini's case particularly intriguing is his subjectness after his absence. This entails understanding the mechanism that elevated him to a position in his posthumous existence that he did not occupy during his lifetime. We can inquire into the mechanism that governs the political sovereignty of subjects, both living and dead, and maintains them under its authority. And if we take a step further, can we, through an examination of Avini's life and works, formulate the process of his transformation from an individual into the subject of revolutionary art?
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
پدیدارشناسی,بحران,هویتگرایی,اصالت,روایت فتح
نویسندگان مقاله
اُرُد براری پارکی |
دانشکده علوم اجتماعی.دانشگاه تهران.ایران
سارا شریعتی |
عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
نشانی اینترنتی
https://jsal.ut.ac.ir/article_104114_8414fee69823ab58a2e457ab74fed5e1.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات