این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت، جلد ۴۱، شماره ۲، صفحات ۲۱۳-۲۳۰

عنوان فارسی رابطه قدرت ایگو و مسئولیت‌پذیری با میانجیگری شفقت به خود در دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم
چکیده فارسی مقاله
مسئولیت‌پذیری به منزلۀ یک ویژگی شخصیتی در چارچوب یک نگرش انسجام‌یافته در ساختار روانی و رفتاری شکل می‌گیرد و تحت‌تأثیر عوامل شناختی، عاطفی و رفتاری است. مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه قدرت ایگو و مسئولیت‌پذیری با میانجیگری شفقت به خود در دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. شرکت‌کنندگان، دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم منطقه یک شهر تهران بودند. با استفاده از روش نمونه­‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای 370 شرکت‌­کننده انتخاب شدند و در زمانی مناسب پرسشنامه‌­های قدرت ایگو (مارک استروم و همکاران، 1997)، شفقت خود (نف، 2003) و مسئولیت‌پذیری کالیفرنیا (هریسون، 1987) را تکمیل کردند. داده‌ها با به­‌کارگیری ضریب همبستگی پیرسون و مدل‌یابی معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج نشان داد که توانمندی ایگو و شفقت خود با مسئولیت‌پذیری همبستگی مثبت و معنادار دارند (0/01 > P). نتایج مدل‌یابی معادلات ساختاری نشان داد که شفقت خود در رابطه قدرت ایگو و مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم نقش میانجی دارد (0/01 > P). بنابراین نتایج شواهدی را نشان می‌دهد که قدرت ایگو از طریق کاهش تعارضات درونی و متعادل‌سازی سازمان روانی، مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد و از آنجایی که شفقت خود به تحول و بهبود خود کمک می‌کند، تأثیرگذاری قدرت ایگو را روی مسئولیت‌‎پذیری افزایش می‌دهد. لذا به منظور ارتقای مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان پیشنهاد می‌شود علاوه بر توجه به قدرت ایگو، به شفقت خود هم توجه شود و با به­‌کارگیری مداخلات روانی- آموزشی، زمینه افزایش شفقت خود در دانش‌آموزان فراهم شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله توانمندی ایگو، مسئولیت‌پذیری، شفقت به خود، دانش‌آموزان

عنوان انگلیسی Improving the Sense of Responsibility through an Increase in Ego Strength and Self-compassion among High School Students
چکیده انگلیسی مقاله
Being a responsible is a personality trait that develops within a cohesive framework affected by cognitive, affective, and behavioral factors. Ego strength and self-compassion are assumed to be the most significant of these factors, and as a result, it is hypothesized that increasing these two would result in improvement in the person’s sense of responsibility. To show this relationship, a cluster sample of 370 high school students in Tehran was asked to fill three questionnaires on these three constructs at their convenience. Data analysis revealed a significantly positive correlation between the three constructs. Furthermore, the relationship between ego strength and sense of responsibility is mediated by self-compassion. Hence, students’ sense of responsibility improves if self-compassion is increased through psycho-educational interventions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Ego strength, sense of responsibility, self-compassion, students

نویسندگان مقاله مهناز بهمنش | M. Behmanesh


اصغر جعفری | A. Ja’fari



نشانی اینترنتی http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-3079-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات