این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت، جلد ۴۱، شماره ۲، صفحات ۱۹۳-۲۱۲

عنوان فارسی فرایند تدریس معلمان در یادگیری مبتنی بر بازیهای دیجیتال
چکیده فارسی مقاله
استفاده از بازیهای آموزشی دیجیتال در آموزش ریاضی، اخیراً پژوهشهای زیادی را به خود اختصاص داده و اثربخشی آنها در این پژوهشها مورد تائید قرار گرفته است، اما برای نحوه ادغام عملی این بازیها در فرایند تدریس از سوی معلمان مشکلاتی وجود دارد و راهنماییهای عملی مناسب ارائه نشده است در همین راستا هدف پژوهش حاضر، پر کردن شکاف پژوهشی برای ادغام عملیاتی بازیهای دیجیتال در فرایند تدریس-یادگیری است. برای دستیابی به این هدف، از روش پژوهش کیفی مطالعه موردی استفاده شده است. فعالیتهای انجام شده در درون این روش مشاهده مشارکتی، مصاحبه با معلمان و یادداشت­‌برداری از فعالیتهای انجام­‌شده در جلسات بازی کلاس درس بوده است. محتوای آموزش در این پژوهش درس ریاضی سوم ابتدایی بود که دانش‌­آموزان در آن جمع و تفریق را به­‌صورت یک بازی با سبک ایفای نقش یادگرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که معلمان برای اثربخش بودن تدریس خود، در یادگیری مبتنی بر بازیهای دیجیتال، فعالیتهای متنوعی را انجام می­‌دهند که 1. معلم در نقش متخصص بازیهای دیجیتال، 2. پرسشگری و تشویق به تفکر بازتابنده، 3. برنامه‌­ریزی برای کلاس یادگیری مبتنی بر بازیهای دیجیتال، 4. تلاش برای برآوردن نیازهای زیرساختی و کمک فنی برای اجرا، 5. معلم خصوصی برای هر دانش‌­آموز و 6. معلم در نقش متخصص موضوعی، از مهم‌­ترین فعالیتهای آنهاست.

 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تدریس، یادگیری مبتنی بر بازیهای دیجیتال، بازی آموزشی، آموزش ریاضی، مطالعه موردی

عنوان انگلیسی The Effective Use of Digital Games in the Teaching Process of Mathematics
چکیده انگلیسی مقاله
The use of digital games in teaching math has been widely researched and its usefulness confirmed. What is absent from the literature is the way by which such games are to be incorporated in the process of teaching in order to ensure their positive impact. Given the difficulties faced by many teachers to do so, the present project was aimed at filling the gap. To this end, a 3rd grade math class was selected and the concepts of addition and subtraction were taught with the help of a digital game and through role playing. The entire process was observed and noted by the researcher while participating in it. Furthermore, the teachers were interviewed regarding their method of incorporating the game. Results show that teachers engaged in a variety of activities in order to maximize the effect of the game on students learning, including planning, providing the needed infrastructural and technical necessities, playing the role of an expert in both digital games and mathematics, being inquisitive and encouraging reflection, and tutoring every student.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Teaching, learning through digital games, instructional game, teaching math, case study

نویسندگان مقاله حسین دهقانزاده | H. Dehghaanzaadeh


حجت دهقان زاده | H. Dehghaanzaadeh



نشانی اینترنتی http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-1951-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات