این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت، جلد ۴۱، شماره ۲، صفحات ۱۷۱-۱۹۲

عنوان فارسی تحلیل محتوای هوش اخلاقی در کتابهای مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر به منظور بررسی کتابهای مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی بر اساس مقوله‌های هوش اخلاقی بوربا در سال تحصیلی 1402-1401 و با استفاده از روش تحلیل محتوای کمی انجام شده است. واحد زمینۀ پژوهش شامل متنها و فعالیتهای کتابهای مطالعات اجتماعی دورۀ ابتدایی بود و واحد تحلیل شامل تمهای مستخرج از کتابهای مطالعات اجتماعی بود که با مقوله‌های هوش اخلاقی بوربا و زیرمقوله‌های متناسب با آن مرتبط شده بودند. روایی زیرمقوله‌های شناسایی­‌شده مرتبط با مقوله‌های هفتگانه بوربا را متخصصان پس از چندین مرتبه بررسی تأیید کرده­اند. پایایی زیرمقوله‌های شناسایی‌­شده با استفاده از ضریب اسکات، 0/77 محاسبه شده است. همچنین، داده‌ها بر اساس تکنیک آنتروپی شانون تجزیه و تحلیل شده‌­اند. طبق یافته‌های پژوهش، 741 مصداق در کتابهای مطالعات اجتماعی شناسایی شده که بیشترین میزان فراوانی مربوط به مقولۀ مهربانی و کمترین میزان آن مربوط به مقولۀ انصاف بوده است. بر اساس نتایج روش آنتروپی شانون، ضریب اهمیت مقوله‌های هوش اخلاقی از بیشترین به کمترین میزان توجه عبارت است از مهربانی، احترام، وجدان، بردباری، خویشتنداری، انصاف و همدلی. نتایج پژوهش نشان می­دهد که غیر از دو مقولۀ همدلی و انصاف، مقوله‌های مهربانی و احترام وضعیتی مطلوب و سایر مقوله‌ها نیز وضعیت متوسطی دارند، اما در انتخاب محتوای آموزشی به استمرار و توالی آنها در پایه‌های مختلف به خوبی توجه نشده است. ازاین‌­رو، تدوین‌کنندگان کتابهای درسی باید ضمن توجه متوازن و متناسب به مقوله‌های هفتگانه هوش اخلاقی، به استمرار و توالی آنها نیز در پایه‌های مختلف بیشتر توجه کنند و محتوایی مناسب برای آن طراحی کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش اخلاقی، کتاب درسی، کتاب مطالعات اجتماعی، دوره ابتدایی

عنوان انگلیسی Moral Intelligence as Reflected in Elementary School Social Studies Textbooks
چکیده انگلیسی مقاله
 Assuming that Social Studies (SS) should help the development of Moral Intelligence(MI), the question that would arise is weather the Elementary School (ES) textbooks in this area do cover the topic from Borba’s perspective in which MI is considered to have seven constituents, and to what extent. To provide an answer to this question all SS textbooks at this level were content analyzed in terms of indicators of those seven constituents and their subdomains as identified and confirmed by experts. The results show that a total of 741 indicators were identified, most of which were those indicating kindness, while the least number was that of fairness. Right next to kindness, respect is well covered, while empathy is close to fairness. Other constituents rank in the middle and as such show an uneven approach to MI’s constituents. Furthermore, the coverage of these constituents lacks continuity and order across grades.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Moral intelligence, textbook, social studies textbooks, elementary school

نویسندگان مقاله زهرا غلامی | Z. Gholaami


زینب السادات اطهری | Z. S. Athari



نشانی اینترنتی http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-5203-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات